CB klub Česká Lípa CL - Charlie Lima CB klub Česká lípa, z.s.
Aktuality

Vyzýváme členy CB klubu Česká Lípa, kteří se na klubovém webu ještě nepřihlásili, aby tak učinili v zájmu řádné informovanosti o dění v klubu. Viz článek o registraci.

 

Bylo spuštěno přihlašování na VČS, uzávěrka je 19.4.2024. Článek k VČS je taktéž vydán. Těšíme se na všechny!

RE LPD

Kategorie: Letní polní den, Všechny články
RE LPDNedá mě to, musím se ozvat.

 

Přátelé, poslední VO (ČR) vzniklo na základě několika drobných návrhů uživatelů CB, ale
hlavně jako reakce na Směrnici Evropského parlamentu a Rady EU 2014/53/EU o harmonizaci
kmitočtů na CB. Osobně jsem se domníval, že dojde k jakémusi kompromisu a pravidla se
zjednoduší a budou v zemích EU souhlasná.

Nikoliv, dělali to úředníci, kteří vzali pravidla všech zemí EU, nasypali je do míchačky, zamíchali
a z toho vydláždili chodníček! Takže ta implementace spočívala v tom, že všechny „národnostní“
vyjímky se tam vešly. Tím myslím třeba anglické 1,25 na konci místo 5. Nebo úžasné kmitočty
okolo 30MHz ve Švédsku. Italové mají taky nějaké odchylky. Slováci tomu dali korunu kanály
70-80. Opravdu nepochopím proč, když skoro celá Evropa má 1-80. Tímto mě naši zástupci
v EU těžce nasrali. Prostě úředníci, vzpomínejte na buřty, rum nebo guláš uležel do druhého
dne, případně povolený úhel zahnutí okurek nebo počet děr v sejru!

Na vysvětlenou jeden příklad, v červnu 2010 se v Rakousku „zavřela“ křídla Blaníka L-13, dva
mrtví. EU na základě EASA vydala okamžitý zákaz provozování L-13 v EU. (Týkal se
mimochodem cca 2200 ks, což je jednou tolik, než zákaz pro Boeningy 737.) V té době mělo
základní úlohu „rozlétáno“ v ČR asi 400 uchazečů o pilotní průkazy. Protože to přišlo jen
v angličtině, tak se president Aeroklubu ČR zapřel, že čeština je taky úřední jazyk. Než došel
oficiální překlad (duben 2011), tak to ti chudáci stačili dolítat. A má to ještě jeden důsledek.
Vesměs všechny dnes používané dvoumístné kluzáky neumí vývrtku! To je jako kdyby
v autoškole neměli brzdy! Následný rozbor ukázal, že ti blbci „parkovali“ Blaníky přes zimu
venku, jen ukotvené! Kolik myslíte, že se v Rakousku vejde na křídla s plochou19 metrů
čtverečních sněhu? A kolik asi tak váží, když trochu nataje a znova napadá. A jakpak je dlouhá
zima v Rakousku?

To jen, že ani VO nemusí být úplně jasné. Nicméně musíme pravidla soutěží holt vypilovat, aby
zase nenastal nějaký uměle vytvořený problém. No a teď k propozicím, výkladům, názorům na dané téma
a podobně. Pro sichr to budu uvádět v kontextech. Ale jen z Telegramu a cbdx.cz, neboť
uváděná „bohatá“ polemika na cbpmr je snůškou blábolů lidí, kteří mají jen jeden cíl – uškodit.
Stačí se podívat na nicky a je vám to jasné.


Ja CB súťaže poriadam na CB takmer 20 rokov. Za tých 20 rokov sme nediskvalifikovali
nikoho, nikdy sme na to totiž nemali 100%-ný dôkaz a diskvalifikovať niekoho je naozaj tá
posledná možnosť riešiť konflikt. Ponúkal som riešenie, aby aj vlk zostal sýty aj koza
celá, ale nebol som vyslyšaný. Tak, toto není pravda, konkrétně na Slovensku byl celý ročník
soutěže zrušený kvůli tomu, že jeden účastník nepoužil homologovanou stanici. Pro sichr, dnes
se to jmenuje Protokol o shodě (CEPT PR27). Podobně byl zrušen závod v ČR, kdy pořadatel
„upravil“ dokonce můj deník. Zveřejnit jiný deník, než jsem poslal? Mě, kterej na tohle má
fotografickou paměť? Nota bene i originál denníku?
 
Když jako první psáno „Každý účastník soutěže se řídí VO-R/7/11.2016-12.“ tak si to
přečte a řídí se tím. Svatá pravda, nicméně hned za tím je jedno upřesnění. Nebudeme se
dohadovat, jestli je nebo není dostatečně srozumitelné, nicméně v minulých letech asi bylo.
Protože platné VO v ČR platí od 15.12.2016! Nutno však také dodat, že to další upřesnění
ohledně CH9 je tam zbytečné, neboť je už v „základu“, tedy VO.¨


Předem upozorňuji že přiznávám, že jsem VŮL (jak mne nazval TmR) když se znovu
zeptám na toto. Stanice vysílající z území Slovenska by se měla řídit tímto VO:
https://www.teleoff.gov.sk/data/files/25761.pdf. Tady platí ano, ano. Ale pozor. Platná VO
v ČR a VP v SK nejsou souhlasná.


Takže, stanice vysílající z území ČR se musí řídit VO-R/7/11.2016-12 (dále jen VO), stanice
vysílající z území Slovenska se řídí VPR – 23/2012 (dále jen VP) + dalšími podmínkami
propozic jednotlivých soutěží. U LPD to je omezení na kanály 1-80 a modulace FM. Aby
tomu každý rozuměl, kmitočtová modulace. A tady už začínají rozdíly. VO říká, že přenos dat --
-- je možný na kanálech 24, 25, 52, 53, 76 a 77. Kanály 18 a 23 jsou určeny pro přenos
dálkově ovládaných neobsazených stanic, to je to, co známe jako „opakovač“. VP říká Na
dátové prenosy digitálnych údajov sú určené kanály č. 24, 25, 76 a 77. Na prevádzku
opakovačov sú určené kanály č. 3, 22, 33, 70 a 73.
Nejsem si jistý, jak si vysvětluje TÚ pojem „sú určené“, ale jistě znám výklad VO pojmu „je
možný a jsou určeny“. Výklad ČTÚ je takový, že se spojení provádí telefonií (otevřenou řečí) a
má vždy přednost před ostatními druhy provozu!

SSB na CB
Mohl bych napsat, že používání SSB na 27MHz je zvrhlost, ale není to úplně pravda. Určitě má
opodstatnění u DXmanů, kteří tímto druhem provozu docilují pozoruhodných výsledků. Nicméně,
pro závody na CB je to určitě zvrhlost. Vede mě k tomu několik důvodů.
Podmínky pro závodníky by měly být pro všechny rovné. Stanici s SSB nemá ani polovička
závodníků a vrážet do toho poměrně slušnou částku se jim nevyplatí.
Zkuste si vytvořit „kolečko“ 4 účastníků na vzdálenosti tak 60-80km a brzo vás to přestane bavit.
Budete mít mozol od věčného kroucení RITem (clarifiel).
Pokud budu dělat SSB spojení na 350-400km, tak zruším na dotyčném kanále všechna spojení
probíhající na FM. Ale já ani protistanice ta spojení nemusíme slyšet!
SSB se však dá velmi dobře využít na poslech velmi slabých stanic. Dobře známý starý fórek,
kdy slaboučkou stanici vysílající FM poslouchám na SSB a odpovídám jí na FM! To ovšem
z těch mladejch a chytrejch ví málokdo. A ještě jeden fígl, u některých starších stanic s SSB
funguje RIT i na FM! Já takovou mám a je to paráda. Ale mám dojem, že zrovna u oblíbenejch
Presidentů to neplatí, nevím, tuhle značku jsem doma neměl ani přes noc.
Navíc, osobně mám dojem, že před cca 15ti lety bylo rušení naprosto jiné. Tehdy to bylo hlavně
rušení atmosférické. V současné době převládá rušení elektronické - LTE, GSM, místní WiFi a
podobně. S přechodem na DVB-T zmizelo rušení od velkých TV vysílačů. Nicméně, nové
služby to bohatě nahrazují.

Shrnuli-to, pár větiček, které by se měly v propozicích LPD objevit, aby se zamezilo hádkám,
napadáním a svárům.

Stanice vysílající z území ČR se řídí VO-R/7/11.2016-12. Závod probíhá na kanálech 1-80.
Při závodu je povolena jen kmitočtová modulace (FM).

Pokud chcete naprosto rovné podmínky pro ČR a SK musí to být ale takto:

Stanice vysílající z území ČR se řídí VO-R/7/11.2016-12, stanice vysílající z území
Slovenska se řídí VPR – 23/2012.
Závod probíhá na kanálech 1-40.
Při závodu je povolena jen kmitočtová modulace (FM).

A ještě douška na závěr. Když si zapnu autorádio, jako první mě naskočí informace FM a po pár
vteřinách předvolená stanice na VKV. A teta Wiki pod FM - Frekvenční modulace na
rozhlasových přijímačích a v rozhlasovém vysílání se zkratka stala synonymem pro pásmo
velmi krátkých vln, protože na jiném pásmu než VKV se FM nepoužívá, ale nejedná se o
synonymum


Přeji hezký den

Tomáš mobil Roudnice CL-31

Komentáře

Zasílate odpověď ke stávajícímu příspěvku (zrušit).

Nemáte oprávnění přidávat příspěvky.

Expedice Žába
odpovědět citovat
Ale jen z Telegramu a cbdx.cz, neboť
uváděná „bohatá“ polemika na cbpmr je snůškou blábolů lidí, kteří mají jen jeden cíl – uškodit.
Stačí se podívat na nicky a je vám to jasné.
Ahoj, podle mne Vám nejvíc škodí dohonestující výroky na dotazy a příspěvky v diskusích od některých Vašich členů. Bohužel...
Soptík Hřensko CL-95
odpovědět citovat
před cca 15ti lety bylo rušení naprosto jiné. Tehdy to bylo hlavně
rušení atmosférické. V současné době převládá rušení elektronické - LTE, GSM, místní WiFi a
podobně. S přechodem na DVB-T zmizelo rušení od velkých TV vysílačů. Nicméně, nové
služby to bohatě nahrazují.

Já bych si s tímto dovolil nesouhlasit. Nevyvracím druh rušení dříve. Dnes jde taktéž zejména o atmosférické vlivy, ale rozhodně neruší služby typu LTE, GSM, WiFi... To co na CB kmitočtech ruší, jsou spínané napájecí zdroje pro tyto služby, nikoli vysílače jako takové. Pominu-li, že drtivá většina spínaných zdrojů v domácnosti nemá ani pasivní PFC a tím pádem to kvantum zdrojů deformuje a prasí sínusovku, tak tato většina zdrojů má naprosto nevyhovující VF filtraci na straně primáru, na sekundáru většinou nemají vůbec nic. Takže to pískaní, vrčení, chrčení a další kakofonie v éteru je produktem této zvrhlosti a toho že EU přebila naše národní normy, které byly podstatně přísnější na importované paskvily 7
Tomáš Roudnice CL-31
citovat
No a o co jde? Furt je to elektronickej bordel.
Expedice Žába
odpovědět citovat
Ještě by to chtělo, když už je možnost se na LPD přihlásit, tak aby byl i nějaký formulář na odhlášení. Může se stát cokoliv, proč bych se nemohl (já nebo kdokoliv jiný) účastnit, tak bych se mohl odhlásit. Abych třeba furt nevisel v tabulce přihlášených... 7
Fero-1 Žilina
odpovědět citovat
Tomáši palec hore, niečo podobné si myslím aj ja.
„Podmienky pre všetkých musia byť rovnaké, inak akákoľvek súťaž stráca zmysel. A tie podmienky definuje práve VO“.
Števinko veľký omyl! Ako si sa potom mohol zúčastniť Fair Play preteku?
Smutné... ako v pôvodnom článku niekto poznamenal. Ale to, že skúsení CB-čkári a HAM-áci, teda rádioamatéri s licenciou, nevedia alebo zámerne nechcú rozoznať VO, VPR na Slovensku od propozícii súťaže. Ako uviedol v predchádzajúcom príspevku Fousač Plzeň, sú to dve rozdielne veci.
Aj u rádioamatérov sú určené zákonné podmienky pre N-novic alebo E-extra class vychádzajúce z odporúčania CEPT, ale usporiadateľ súťaže si môže určiť obmedzenia a podmienky contestu teda súťaže, napr. bude sa súťažiť iba na pásme 80m CW (telegrafná prevádzka) QRP teda 10W príkon alebo 5W výkon koncového stupňa. Kto sa chce zúčastniť, musí to rešpektovať a nie tvrdiť že môže vysielať SSB, FM alebo DIGI 500W lebo mu to dovoľuje jeho E-class licencia.
Obdobne je to aj u CB súťaže. Ak chce usporiadateľ umožniť približne rovnaké podmienky všetkým, môže určiť že sa bude pracovať iba v FM modulácii, lebo takých staníc je najviac. Aby bolo férové vysielať pre všetkých mali by byť vyčlenené kanály alebo segmenty pre SSB moduláciu ako je to na rádioamatérskych pásmach aby sa nerušili.
A jasne to povedal aj riaditeľ súťaže:
Soutěží se na všech povolených kanálech FM 1-80 kromě kanálu č. 9.
Co je na tomto bodu nejasné? Znamená snad FM pro někoho USB ?
Je smutné že VPR na Slovensku povoľuje iba 10 kanálov oproti základnému pásmu. Ale aj to je vizitka SCBR, keď od čias, kedy CB rádio klub Žilina pripomienkoval zákon a takmer 80% pripomienok Telekomunikačný úrad SR akceptoval, odvtedy sú aj smerovky, SCBR neurobil nič.
Ale niečo urobil, zakázal tým najúspešnejším kóty, odporučil dôchodcom chodiť peši na kóty Minčol a Veterné.
Ešte nakoniec, keď sa bavíme o VO, VPR u nás, zaujíma ma Števo akým výkonom vysielaš do toho dvojčaťa HB9CV, keď došli batérie na LPD?
Števo Zvolen CL-35
citovat
Ferko a preço by som sa nemohol zúčastniť Fair play kontestu?
A keď ťa to už zaujíma z Krížnej som šiel 4W. Tomu ale ty nikdy neuveríš. Mal má prísť kuknúť Ferinko. Bol by si videl. Problémom bolo zrejmé to, že baterky boli fungo nové a pri kontrole som ich zmeral iba naprázdno.
Expedice Žába
citovat
Števo Zvolen CL-35 napsal/a: Ferko a preço by som sa nemohol zúčastniť Fair play kontestu?
A keď ťa to už zaujíma z Krížnej som šiel 4W. Tomu ale ty nikdy neuveríš. Mal má prísť kuknúť Ferinko. Bol by si videl. Problémom bolo zrejmé to, že baterky boli fungo nové a pri kontrole som ich zmeral iba naprázdno.

Ahoj Števo, že si nepořídíš, nebo nesestavíš nějakou LiFePO nebo LiLion? Taková 20 Ah LiFePo váží asi jak 10 Ah gelovka. Pravda. Stojí asi 6 x víc. 7
Fero-1 Žilina
citovat
Števo Zvolen CL-35 napsal/a: Ferko a preço by som sa nemohol zúčastniť Fair play kontestu?
A keď ťa to už zaujíma z Krížnej som šiel 4W. Tomu ale ty nikdy neuveríš. Mal má prísť kuknúť Ferinko. Bol by si videl. Problémom bolo zrejmé to, že baterky boli fungo nové a pri kontrole som ich zmeral iba naprázdno.

Nebudeš tomu veriť , ale ja ti tie 4W verím 4 , otázka je či je to v súlade s VPR na ktoré sa tak odvolávaš.
"Ak poriadateľ sprísňuje prevádzku na iba FM, ale len preto, že niekto nemá SSB stanicu....tak potom zakážte aj smerové antény".
Smerové antény sa nemusia zakazovať, ale dodržiavať pri vysielaní VO, VPR konkrétne E.R.P, licencovaní by mali niečo o tom vedieť.
Expedice Žába
citovat
Fero-1 Žilina napsal/a: Števo Zvolen CL-35 napsal/a: Ferko a preço by som sa nemohol zúčastniť Fair play kontestu?
A keď ťa to už zaujíma z Krížnej som šiel 4W. Tomu ale ty nikdy neuveríš. Mal má prísť kuknúť Ferinko. Bol by si videl. Problémom bolo zrejmé to, že baterky boli fungo nové a pri kontrole som ich zmeral iba naprázdno.
Nebudeš tomu veriť , ale ja ti tie 4W verím , otázka je či je to v súlade s VPR na ktoré sa tak odvolávaš.
"Ak poriadateľ sprísňuje prevádzku na iba FM, ale len preto, že niekto nemá SSB stanicu....tak potom zakážte aj smerové antény".
Smerové antény sa nemusia zakazovať, ale dodržiavať pri vysielaní VO, VPR konkrétne E.R.P, licencovaní by mali niečo o tom vedieť.

A nelicencovaní? Ti ne?
Števo Zvolen CL-35
odpovědět citovat
Mám ďalšiu poznámku.

Mohl bych napsat, že používání SSB na 27MHz je zvrhlost, ale není to úplně pravda. Určitě má opodstatnění u DXmanů, kteří tímto druhem provozu docilují pozoruhodných výsledků. Nicméně, pro závody na CB je to určitě zvrhlost. Vede mě k tomu několik důvodů. Podmínky pro závodníky by měly být pro všechny rovné. Stanici s SSB nemá ani polovička závodníků a vrážet do toho poměrně slušnou částku se jim nevyplatí.

Podmienky pre všetkých musia byť rovnaké, inak akákoľvek súťaž stráca zmysel. A tie podmienky definuje práve VO. Ak poriadateľ sprísňuje prevádzku na iba FM, ale len preto, že niekto nemá SSB stanicu....tak potom zakážte aj smerové antény. Všetci predsa nemajú smerovky. A do kúpy či stavby smerovky tiež musíš vraziť pomerne slušnú čiastku. Ako vidíš tento Tvoj argument neobstojí.
1. Ak má byť LPD súťažou, kde sa búrajú limity, lámu rekordy, tak potom by rovnako ako smerovky, mala byť povolená aj SSB prevádzka.
2. Ak to má byť ale súťaž, kde stačí, aby sa pri zlých podmienkach spojili Češi s Čechmi, Moraváci s Moravákmi a Slováci so Slovákmi, tak potom tam tú FM kľudne nechajte. Podľa mňa je to ale skôr krok späť.
Rozhodne je to však na diskusiu...
Míra Beranov CL-87
citovat
Ahoj Štěvo souhlasím s tebou směrové antény nemá každý a proti běžnému uživately CB jsou potom někteří ve velké výhodě a protože na takovou antenu nemám a je mi to proti srsti tak se už druhým rokem nezúčastnuji nejsem těmto jedincům rovnoceným partnerem .
Tomáš Roudnice CL-31
citovat
Ano, máš pravdu, podmínky soutěže definuje pořadatel. FM! A když tam napíše, že operátor bude mít červený trencle s bílým lampasem, tak je to taky podmínka soutěže. Krokem zpět je to, že musíme najímat právníky, aby propozice byly v cajku. Místo toho, aby stačilo pár řádek. Pořadatel si přeje FM, celou dobu se jezdilo jen FM, tak budeme používat v LPD jen FM.
Tomáš Sruby CL-81
citovat
Míra Beranov napsal/a: Ahoj Štěvo souhlasím s tebou směrové antény nemá každý a proti běžnému uživately CB jsou potom někteří ve velké výhodě a protože na takovou antenu nemám a je mi to proti srsti tak se už druhým rokem nezúčastnuji nejsem těmto jedincům rovnoceným partnerem .


A ja vždycky myslel ze závody soi o tom ze tě to baví a tak do toho investujes... to pak můžou bejt závody z 45cm magnetek pac sou cenově nejdostupnější pro všechny.... V závodě jde přeci o to mít to nejlepší a vybírat dobrý místo... Pokud to budeme brát takto , pak zavod nemá smysl a doporučil bych zavést podmínku že každý musí mit minimálně 20 let starou shnilou rg58 aby to stálo za hovno úplně u všech. Pac určitě není fér že mám kabel za téměř 300 metr který od 30 mhz dolů nemá takřka žádný útlum...
Tomáš Roudnice CL-31
citovat
A ja vždycky myslel ze závody soi o tom ze tě to baví a tak do toho investujes...
Pak nechápu, proč se jezdí Moto 1, Moto 2 a Moto GP.
Tomáš Sruby CL-81
citovat
Tomáš mobil Roudnice CL-31 napsal/a: A ja vždycky myslel ze závody soi o tom ze tě to baví a tak do toho investujes...
Pak nechápu, proč se jezdí Moto 1, Moto 2 a Moto GP.


ale tady nemáme cb1 cb2 .. tady máme prostě CB a když chceš v tom to nejlepší co můžeš mít, tak do toho prostě něco nacpeš..

jinak pokud se to bude brát takto, pak nevrhuju aby všichni jezdili na portejbly jen tam, kde platí za to že tam sou, tak jako já. protože mi jinak určitě nepříjde fér aby mě portable stál o 2 kila víc než ostatní. taky blbost co?
Števo Zvolen CL-35
citovat
Tomáš Sruby CL-81 napsal/a: jinak pokud se to bude brát takto, pak nevrhuju aby všichni jezdili na portejbly jen tam, kde platí za to že tam sou, tak jako já. protože mi jinak určitě nepříjde fér aby mě portable stál o 2 kila víc než ostatní. taky blbost co?

To pritvrdzovanie môže ísť až do aleluja. Napríklad aj auto je dosť drahé v porovnaní s SSB stanicou. To teraz zakážeme všetkým súťažiacim jazdiť na portejble autom?
To pritvrdzovanie pravidiel oproti VO by malo mať nejaký zmysel. V zákaze SSB prevádzky ale žiadny nevidím.
Čo tak urobiť anketu medzi súťažiacimi, aké LPD vlastne chcú???
Števo Zvolen CL-35
odpovědět citovat
Tomáši Tomáši, pamäť Ti slúži nenormálne dobre, gratulujem, ale predsa v jednej časti svojho článku nemáš úplnú pravdu.

"Ja CB súťaže poriadam na CB takmer 20 rokov. Za tých 20 rokov sme nediskvalifikovali nikoho, nikdy sme na to totiž nemali 100%-ný dôkaz....Tak, toto není pravda, konkrétně na Slovensku byl celý ročník soutěže zrušený kvůli tomu, že jeden účastník nepoužil homologovanou stanici."

Ja som daný príspevok písal za seba. Ja poriadam od začiatku EBH, s prestávkami SPL a teraz aj Ziimný CB Závod. V týchto závodoch naozaj nebol nikto nikdy diskvalifikovaný, dokonca aj vtedy, keď sme na Javorine mobilnou kontrolou chytili súťažiaceho s tehličkou. Denník neposlal, dostal žltú kartu a odvtedy je s ním absolútne pokoj.
To čo spomínaš, je prípad z Poľného Dňa 2006, ktorý poriada ale Marconi a aj ten prípad už dnes nenastane. Nakoľko sa do propozícií pridala veta, že protest môže podať iba súťažiaci, čo podávateľ protestu vtedy nebol.
Tomáš Roudnice CL-31
citovat
Jen jsem chtěl poznamenat, že nemáš pravdu, už se to stalo. Kdo byl a nebyl soutěžící radši nebudem probírat.
Expedice Žába 🐸
odpovědět citovat
Pozdě ale přece! 8