CB klub Česká Lípa CL - Charlie Lima CB klub Česká lípa, z.s.
Aktuality

Vyzýváme členy CB klubu Česká Lípa, kteří se na klubovém webu ještě nepřihlásili, aby tak učinili v zájmu řádné informovanosti o dění v klubu. Viz článek o registraci.

Bylo spuštěno přihlašování na VČS, uzávěrka je 19.4.2024. Článek k VČS je taktéž vydán. Těšíme se na všechny!

Brno je kousek za Prahou.

Kategorie: Popisy rozhleden a kopců, Všechny články

Asi hodinu cesty po dálnici z Prahy na Plzeň se  ve dvou lokátorech JN69TT a JN69UT, nalézá přírodní park Radeč s několika  zajímavými vrcholy , které jsou vhodné pro vysílání.  Z dálnice sjedeme na exitu č. 50 a přes vesnici Těškov dojedeme na náves v obci Lhota pod Radčem, kde se dáme vpravo a pořád do kopce vystoupáme až k fotbalovému hřišti, kde lze zaparkovat. Do Lhoty pod Radčem jezdí též autobus  a  dále se do přírodního parku Radeč též dostaneme po červené turistické značce ze stanice ČD Holubkov. Po této značce se dostaneme přímo do srdce Radečského parku, do sedla mezi hradem  Radeča vrchem Brno.

Pokud tedy pojedeme autem, popřípadě autobusem, zahájíme cestu na hrad Radeč od fotbalového hřiště, odkud by již šlo vysílat (nadmořská výška cca 550 m), pokud bychom chtěli  použít auto jako vysílací stanoviště. Cesta dál nahoru bývá totiž uzavřena závorou a vjezd je jen na povolení. Od místních jsem se dozvěděl, že v létě či při růstu hub občas závoru na pár hodin otevřou, aby se někdo nachytal  a pak ji zamknou a za pomoci policie ČR chytají  auta a rozdávají pokuty.  Jinak les patří Lesům ČR  a lesní správce sídlí někde ve Lhotě pod Radčem.

Od hříště tedy půjdeme pěšky vzhůru. Zprvu po pěkné silničce, která vede až na vrchol Brno v nadmořské výšce 718 m. n. m.  Jdeme po červené turistické značce a po několika  stech metrech odbočujeme vpravo na lesní cestu, která nás dovede na lesní rozcestí. Odbočka zde není  nijak vyznačena, ale pokud bychom šli stále rovně, dojdeme na  vedlejší vrchol  Čihátko 654 m. n. m. odkud je díky lesní pasece velmi pěkný výhled. Mi se ale zde dáme ostře vpravo a do prudkého kopce. Na náhorní plošince zde stojí zbytky hradu Radeč, jinak také zvaný Mitrvald. Jsme v nadmořské výšce  680 metrů. Ze skalisek uvnitř areálu hradu je velmi pěkný výhled  od severovýchodu k severozápadu. Velmi často odsud vysílá Karel Rokycany a v poslední době i Hraboš Barrandov Praha jako Expedice Ferda. Lze zde postavit stan, rozdělat oheň (několik ohnišť), zřejmě je zde toto trpěno.

Hrad Radeč v lokátoru JN69UT.

Na skalisku uvnitř hradu se dobře vysílá, zde Pavel Praha s PMR stanicí.

Od  hradu pokračujeme dále po  červené značce  až na rozcestí,  odkud vychází zelená značka dále na vrchol Brno.  Červená  tu schází z kopce do Těškova a dále na nádraží  ČD  v Holoubkově. My pokračujeme tedy po zelené  a napojíme se na silničku která vede na vrcholek Brna s televizním vysílačem. Ještě předtím projdeme kolem lovecké chaty (cca 670 m. n. m.), kde je veranda a dá se tu při případném dešti nebo jinak nepříznivém počasí buď schovat a možná i přespat, na té verandě. Samozřejmě pokud tam nebude majitel.

Od lovecké chaty dále po zelené dojdeme k té silničce na vrcholek Brna. Zahneme ostře doprava, v tomto místě je nový průsek a lze se koukat někam směrem k Rokycanům. Na vrcholku Brno, stále v lokátoru JN69UT a v nadmořské výšce 718 m. n. m. se nalézá televizní vysílač a zbytek staré zeměměřičské věže. Výhled odsud již prakticky není. Vrcholek je zarostlý. Vysílat by se tu ale dalo . V prostoru  pozůstatku dřevěné  zeměměřičské věže by se dal vybudovat z plachet přístřešek a anténu se stožárkem přidělat k triangulanční tyči. Také je zde misto pro jedno až dvě auta, ale jen pokud budete mít povolení k vjezdu. Na PMR tu je nějaké rušení. V radioamaterských pásmech ( 145 a 443 Mhz) rušení nebylo pozorováno.

Stará zeměměřičská věž na Brně.

Vysílač na Brně.

Dále z vrcholku  Brno lze pokračovat na zcela zarostlý vrchol Radeč, kde jsme již v lokátoru JN69TT a v nadmořské výšce 721 metrů. A popřípadě ještě dále až na vyhlídku s názvem Bílá skála  asi 630 m. n. m. odkud je vidět krásně Plzeň. Ale to už znám jen z vyprávění od Pavla Praha, který to tam byl prozkoumat. Protože  ten den pršelo (9.3.2019) a blížil se začátek závodu FM pohár, já z vrcholku Brno prchnul zpět k lovecké chatě a na verandě vystavěl vysílací stanoviště.  Po ukončení závodu proběhl přesun na hrad Radeč a  tam  ještě několik spojení na PMR a pak dolů a zpět do Prahy. Výlet je to velmi hezký, ale nesmí jako nám pršet a foukat vítr. Občerstvení na trase není, jen vlastní zásoby. Popřípadě restaurace v Lhotě pod Radčem či Těškově.

Mějte se hezky a občas vyrazte  na portejbl i ve dne, jen tak nalehko s PMR stanicí. Budete překvapeni kolik lidí tam dnes je k zastižení.

Hezký den Vám přeje Žán Braník Praha, 73.