Radegasti si šli dobrovolně na Čerchov pro pár facek od přírody.
Samozřejmě opět na Čerchově a opravdu bylo poznat , že je listopad. Tento kopeček nám již několikrát nakopal zadečky a pořád mu nechceme dát pokoj. Tentokrát to bylo ještě složitější o to, že se tam kopal výkop pro el.kabel v délceasi 2 km. Cesta nahoru je tak akorát aby se horko těžko vyhnuly dvě auta a do toho ještě zmíněný výkop a již se pomalu nedalo ani projet. Při cca 20% stoupání je to sakra problém.
Stroje se v tom pohybují vcelku obratně . S osobním autem již to tak snadné není. A to je cesta nahoru, dolů to bude nejspíš o hubu. Bylo sucho a tak si s tím Caravela poradila vcelku bez problémů. Nahoru jsme tedy dorazili kolem 14 hodiny a jelikož bylo všechno kolem rozkopáno byla hospoda zavřená a tak jsme se pustili hned do stavby ANT a po předběžné dohodě s hostinským jsme se mohli připojit na Temelín.
Kolem 15:00 bylo vše připraveno a teplo z Temelína pracovalo na plno stejně tak jako byla připravena RDST, rotátor a počítač, které tentokrát a to je po novu, využívaly jen sluneční energii z 3Kw sol-generátoru který samozřejmě se nabyl, když sluníčko pracovalo. V této chvíli sol.panel na střeše auta, když sluníčko svítilo jen sporadicky, dodával jen cca 50w ( z 200 možných) do plně nabitého generátoru což znamená, že se těchto 50w mohlo používat na cokoliv jiného aniž by se odebíralo z generátoru. Např. počítač, lednička, nabíjení čehokoli apd.
Krátce po 15 hodině jsme se pustili do vysílání. Jako první se nám, nebo tedy spíš my jemu, ozval V3D. z Kozákova a za nedlouho po něm se ozvali i Tetřívci z Halže. Z počátku jsem si myslel, že ty Tetřevi riskují, že je myslivci při tom jejich tokání odprásknou, ale dozvěděl jsem se, že jsou chráněni zákonem a tak tedy mají kliku a můžou tokat jak hrdlo ráčí. Ani Rotunda na sebe nedala dlouho čekat a před 17 hodinou se ozvala i nám. Když jsem se rozhlédl tady u nás kolem sebe a viděl jenom sníh a zase jenom sníh, živě jsem si představil, jak to asi vypadá na tom Klínovci. Podle článku, který Fousáč napsal, jsem měl pravdu a v tu chvíli jsem mu ten kopec ani trochu nezáviděl. Být v takovém sajrajtu je vždy špatně, ale být v tom úplně sám umí „ocenit“ opravdu jen ten, kdo to již zažil. Tedy v žádném případě jsi, jak píšeš, nezdrhnul z boje, ale zase si měl kliku, že jsi se ve zdraví vrátil domů. Asi kolem 18 hodiny jsme zaslechli Milana Senicu. Zpočátku byl jak moucha ve flašce, ale jak se na něj natočila ant. tak nám panáček vyskočil jak na FM, tak na SSB a měli jsme doma DX a bylo splněno. Děkujeme Milane za to že jste pane. Počasí se stále zhoršovalo a kolem 22:00 začalo sněžit a silně foukat a to tak silně, že jsem měli starost o ANT. Vitr kolébal s celým autem a to má 2,2 t a tak to šlo celou noc. Měli jsme sice teplo ale spát se moc nedalo. V 1 ráno bylo auto jedna velká sněhová koule. Na ant byla námraza stejně jako na upínacích lankách. Teplota klesla na -2 a všechno co bylo mokré zmrzlo. Rozhodně za tohoto stavu by se dolů jet nedalo a tak jsme se jen modlili aby to rozmrzlo alespoň přes den. Ráno pršelo jako z konve což bylo pro námrazu dobře , ale ven z auta se nedalo. Všude kolem nás bylo cca 3-5 cm zmrzlého sněhu.
Pomalu jsme po chvilkách ant sundali a rozebrali a uklidili do auta a na auto. Trvalo nám to skoro 2 hodiny, protože se venku pro vítr a déšť nedalo být dlouho. Za asi 2 hodiny, tedy něco kolem 11 hodiny jsme byli připraveni k odjezdu. Když jsem se koukl před sebe, vůbec se mi dolů nechtělo.
Ale přemýšlením o průseru se domů nedostanete a tak jsme vyrazili. Všude břečka, sníh a bláto. Po jedné straně výkop, po druhé stráň nebo strouha. V jednu chvíli mi mokrá bota sklouzla z brzdy a vyzula se mi z nohy. Tu chvilku než jsem to vyřešil asi 3vt. se auto rozjelo a chudák Vorlík se viděl v truhle. Dobře to dopadlo a po asi 500 m jsme se dostali již na normální cestu bez sněhu.
A byli jsme „za vodou“ a tradá domů. Dole již nebylo ani známky po strastiplné lesní cestě a naopak pěkné počasí a tím i pěkný závěr našeho výletu.
Celkově shrnuto, všechno dopadlo dobře. Ostudu jsme snad Matadorům neudělali a to ani výsledkem. Co se týká využití solární energie ( generátoru a panelu) tak asi tolik. Vysílací zařízení a všechny nutné věci pro tuhle činnost pracovaly se stejnou intenzitou jako vždy a to od 15:00 do 23:00 a od 6:00 do 10:00 kdy se všechno vypnulo. Tedy 12 hodin. Ze 100% energie která byla nahromaděná v generátoru zbylo ještě 34 % energie. Ze 4 AC vývodů 220V 1500W byly využit 3 . Jeden vývod pro síťový zdroj 13,8V 10A, který napájel Presidenta George , druhý vývod pro počítač a třetí vývod pro rotátor. Vývod DC (13,8V 100W) nebyl použit. Závěr by tedy byl jednoznačně pozitivní a vypadá to, že již centrálu sebou vozit nemusíme. Mimo tepla! To zatím zvládne opravdu jen Temelín a nebo centrála. Ale od jara do podzimu již asi nebude benzin nutný a mohli bychom být plně nezávislí. Prakticky se dá udělat i káva ve varné konvici 2KW jelikož generátor je schopen krátkodobě tuto energii vydat. A protože se jedná o časově krátký úsek (2min.) na uvaření kafe a těch kafí nebude 10 tak to Generátor ani moc nepozná.
A to je asi všechno. Snad jen ještě výsledek toho našeho snažení
Děkujeme všem za to že jste a brzo zase NSL.
Venca Chotěšov CL-39 a Vorel Stupno CL-45
Komentáře
Zasílate odpověď ke stávajícímu příspěvku (zrušit).
Nemáte oprávnění přidávat příspěvky.
V článku se hodně venujes popisu práce se sol. energií - pravděpodobně nebudu sám koho by zajímalo celé řešení, provedení, zkušenosti .
Když jsme jeli na expedici do Portugalska, tak Kuba Šumná na Fousáčovo auto nainstaloval solární panel 160W a k tomu generátor 200W který panel po cestě nabíjel. Pokud slunce svítilo pod 0 úhlem dával stabilně 150W. Jak sluníčko zapadalo a tím se i úhel změnil výkon panelu klesal až na 0. Je pravdou, že i když bylo zamračeno ,ale byl den panel dával 20 - 50W což stačilo na pohon ledničky (50W). Protože jsme neměli vyzkoušeno zda solár ruší nebo ne, tak jsme provozovali pouze centrálu pro vysílání. Po této zkušenosti Kuba Šumná zakoupil novou soupravu a to generátor 1500W který ve špičce je schopen krátkodobě dát až 3000W. Tuto soupravu jsem si pořídil i já a Kuba mi ji na auto nainstaloval. Na tomto výjezdu jsem si to naplno vyzkoušel s tím, že jsem pro jistotu měl sebou kompletní starou výbavu a ještě navíc jsme měli v dosahu Temelín. Mohu odpovědně říci, že generátor po dobu 12 hodin poháněl počítač, stanici a rotátor. Protože na generátoru je displej který tě informuje o momentálním stavu jak odběru, tak příjmu energie, tak mne překvapilo že jen samotný zdroj 13,8V 10A odebírá v klidu 20W a při zaklíčování stanice která v tu chvíli odebírala 8-10 W tak tento komplet odebíral z generátoru 70W rotátor v klidu odebíral 7W a při točení 25W, počítač stabilně odebíral 15W. Tak tuhle sestavu generátor krmil 12 hodin při normálním poměru vys/přij asi1:3 a po 12 hodinách mu zbývalo ještě 34% energie tedy dobré 3 hodiny práce než by se sám vypnul protože chrání sám sebe proti úplnému vybití. A ještě úplně nakonec. Generátor je možné nabíjet pomocí Temelína ( je dodána nab. souprava) nebo pomocí centrály a pomocí sol. panelu. Oba tyto zdroje tedy 220V a solár mohou být připojeny najednou. Generátor si to ohlídá sám s tím, že upřednostní sol. energii. Tak asi takto Bohoušku. A úplně nakonec nabití do 100% stavu pomocí nabíječky trvalo 3 hodiny a nabíjelo se 280W.
Počítám že za mírný bakšiš by byla možná exkurze i s výkladem v dubnu na VČS v Peruci...
Již se těším Fousáči !! Nejvíc na tu štamprdli o který teda nepadlo ani slovo