CB klub Česká Lípa CL - Charlie Lima CB klub Česká lípa, z.s.
Aktuality

Vyzýváme členy CB klubu Česká Lípa, kteří se na klubovém webu ještě nepřihlásili, aby tak učinili v zájmu řádné informovanosti o dění v klubu. Viz článek o registraci.

Radegastí putování po Evropě I.část

Kategorie: Všechny články, Expedice Radegast
Radegastí putování po Evropě I.část

21.10.2005 14:52:12 - Venca Chotěšov CL-39 - Expedice Radegast - Bylo to v době slunečního maxima a tak nebyl problém se rozhodovat odkud to bude či nebude chodit.

Bylo to v době slunečního maxima a tak nebyl problém se rozhodovat odkud to bude či nebude chodit. Bylo to zároveň v době těsně ( asi rok) po založení exp.Radegast (1996). A hned jako první cestu jsme zvolili Maroko, tedy Afriku. Jako první dilema bylo jaké auto zvolit pro cestu cca 8000 Km dlouhou. Po velkých debatách se rozhodlo pro W Golf 2000 Benz. 


A tímto rozhodnutím začala příprava pro cestu. Víza, zásoby, technická příprava auta a přívěsu a mnoho dalších nezbytných věcí. Zkrátka 22.srpna 1996 jsme vyrazily směr Afrika. Golfík cestu zvládal a silnice utíkala . Nejednou asi tak po 1200Km začalo zlobit řízení. Po zjištění závady, která se nedala opravit ( těsnění v servomechanizmu) jsme pokračovali dál s tím, že jsme asi tak každých 500 Km musely dolévat hydr.olej. Ale to nebylo tak strašné. Horší bylo, že se od tekoucího oleje se rozleptal hnací klínový řemen a prokluzoval. Muselo se hodně dávat pozor na řízení. Někdy při ostřejším zabočení řízení nechtělo okamžitě poslechnout. Ale 2350 Km od domova se nechce vracet. Dorazili jsme s tímto stavem až do města Alacante, kde jsme se šli vykoupat do moře s tím, že zde přespíme. No a jak se tak koupeme asi 2hod. tak nám nějaký mizera vykradl auto. Náhodou jsme měli všechny doklady a peníze včetně foťáků a kamery u sebe. Taška na kameru, kterou sebral aniž by se přesvědčil o obsahu, byla prázdná, takže asi nebyl ten mizera spokojen . A my jsme si oddechli, ale jen na chvíli, než jsme zjistili, že schází veškeré doklady od auta včetně řidičáku a map. Které jak jsme zjistili v té tašce také byly . A to byl problém, velký problém. Když jsme sečetli technické potíže které jsme již měli s autem a které by se s určitostí zvětšovaly s přibývajícími Km a přidali jsme ještě možnost podezření, že jsme auto ukradli (nebyly od něj žádné doklady) byl to dostateční důvod k povelu jedeme domů. 

A to se také stalo a tím skončila exp.Maroko 97. 

Ano tento rok 1997 bylo po cestování. Ale rozhodně nebylo po myšlence se do Maroka vrátit jak to jen bude možné.

Celý zbytek roku 97 jsem promýšlel novou cestu, ale daleko více jsem se zabýval literaturou, která objasňuje chování a zvyklosti obyvatel v jednotlivých oblastech Pyrenejského poloostrova . Především co se týká oblasti Andalucía a okolí regionů Malaga, Marbela . La Línea a Gibraltaru. Velmi podrobně jsem se snažil seznámit s pohořím Sierra Nevada, odkud jsme chtěli vysílat a s údajně velmi specifickým chováním tamních obyvatel (pastevci). A samozřejmě, že opět cíl naší cesty bylo Maroko.

Tedy opět do Prahy za paní Fatmou Ferkousi ( dipl.atašé) se žádostí o víza a o povolení k provozu radiostanice OK1IBD na území Maroka. Po pravdě to nebyla žádná sranda vysvětlit že nechceme provést za pomoci radiostanice státní převrat, ale jen naplnit sportovní poslání svého koníčka. Ona dáma se nám na oplátku snažila vysvětlit, že i když povolení dostaneme ( což se nám nakonec podařilo) nemusí to být pro nás na území Maroka žádná výhra a vysvětlování některým příslušníkům ozbrojených složek, kterých je na území Maroka požehnaně může být i po předložení povolovací listiny zdlouhavé a složité ( i několikadenní). Nakonec jsme dosáhli svého a během 1 měsíce jsme si jeli pro pasy, které obsahovaly vše potřebné. Samozřejmě za patřičný finanční obnos.

Další nutností bylo auto, které bude schopné vydržet cca 8000 Km dlouho cestu. V žádném případě již nechci nic moderního ( většinu závad nedokážete opravit). Svoje jsme si užili s Golfem. A otázky typu… a co klimatizace… jsou zcestné. V 50st. vedrech , kdy se uvnitř auta vyšplhá teplota na 70 st. žádná klimatizace stejně fungovat nebude a děkujete pánu bohu, že jdou alespoň otevřít a zavřít okna. Za jízdy totiž v poušti otevřít okno je stejné, jako se zahrabat do písku. Při větru, který přemisťuje písek po tunách, se vám dostane tato křemenná mouka do auta ať děláte co děláte. Padlo několik návrhů a nakonec jsme se rozhodli po všech možných argumentech pro 4 roky starý TAZ 1500 . I přes to, že byl vcelku nový se téměř rozebral, rozvody, převody, spojka, brzdy , náboje kol , uložení poloos atd. Kompletní výměna olejů. Práce jako na kostele. 
Když bylo vše hotovo, tak pro jistotu jsme si na nečisto vyzkoušeli cestování z takto připraveným autem 3 denní víkendovou cestou do Švýcarska přes Rakousko asi 1500 Km. Bez závad až na horko v kabině. Tento stav jsme vylepšili 2cm silnou pryžovou izolací v celém vnitřku auta mimo kabiny řidiče.
V květnu r.1998 jsme pro jistotu ještě jednou a to již s kompletní technickou výbavou zkusili 4 denní cestu do Dánska na ostrov Romó cca 2200 Km.

U této cesty bych se zastavil a podělil se s Vámi o některé zážitky v této zemi.

Nebudu se zabývat přípravou, protože se jednalo o cestu jen za humna. Zkrátka jsme vzali sebou hlavně pivo 3 bedny, jídlo 5 kuřat (byli snahy si vzít kuřata živá a po cestě je postupně sníst. Ale obštrukce s veterinárními doklady byli tak složité, že jsme je pro jistotu nechali zmrazit.), 4 šišky suchého salámu, 2Kg uzené kýty , 5 pecnů chleba z vlastní pekárny a pekáč pečeného vepřového bůčku. Takto vybavení jsme v počtu 4 kousků Venca Chotěšov, Miky Otěšice, Venca Mantov a Hříbek Mantov vyrazili směr Hamburk

 

do_Hamburku.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Cesta ubíhala jedna radost a než jsme dorazily do Hamburku byla bedna radegastu fuč a Miky Otěšice s Vencou Mantov měli hubu od ucha k uchu a řehtali se každé kravině. Bedna vypitého radegastu se také projevila při míjení Hamburku, který jsme bravurně minuli středem města a abychom nezapomněli krásné okolní městských čtvrtí, tak jsme si celý Hamburk objeli vnitřním okruhem který nás, ani nevíme jak vyplivnul na Flensburk což je hraniční přechod do Dánska. 
Najednou jsme stáli u přechodu Harrislee a začal již připravený rituál na přechod hraniční zóny.

Proč rituál a proč naučený?

Taz 1500 totiž byla dodávka, která nebyla tipována pro 5 osob ale jen pro 2 osoby. A tak bylo pro jistotu lepší, když dvě osůbky si to přez hraniční přechod z NSR do DK vyrazili pešo s ruksaky na zádech. Los padl na Vencu Mantov a Mikiho Otěšice. Oba, stále ještě z roztaženou hubou od ucha k uchu na krosnách pověšené šišky salámu oděni v maskáčích, se nečekaně objevili před strážci hranice. 
(Celou scenérii já a Hříbek Mantov jsme pozorovali dalekohledem již z území Dánska, kterého jsme pro jistotu dosáhli o půl hod. dříve než tato pochybná dvojice)
Do strážců jako když střelí ! Na řehtající se vagabundy, kterým se na krosnách kynklají šišky salámu a ze kterých táhnul Radegast jako ze sudu, vejrali jako husa do flašky. Nevím co jim ti dva říkali a nikdy jsme to z nich nedostali ( německy ani jeden neumí), ale v tom dalekohledu bylo jasně vidět jak jim něco vysvětlují a Miky Otěšice najednou padnul na všechny 4, ulezl asi 2m pak vstal a ukazoval kamsi před sebe do nekonečna. Musel to být asi silný argument protože se střážci začali naprosto hlasitě smát a jejich gesta připomínali něco jako jděte kam chcete třeba k čertu hlavně ať jste pryč.
A tak se stalo, že jsme se všichni ocitli v Dánsku a před námi bylo posledních 70 Km na ostrov Romó.

Ostrov Romo je od pevniny vzdálen cca 15Km a tato vzdálenost je překlenuta silnicí na dřevěných pilotech cca 10m nad hladinou oceánu. Ostrov není velký asi 8Km široký a 20Km dlouhý velmi řídce osídlen. Domy na ostrově mají osobitý ráz, který je specifický nejspíše jen pro tuto oblast.

 

dum_1.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK dum_2.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Na prvním obrázku tato zvláštnost není zřejmá, ale na druhém obrázku, podíváte-li se na krytinu, vám již může lecos napovědět. Zatím dumejte o jakou krytinu se může v celkem jak hospodářsky, tak technicky vyspělém státě jednat? Velké množství objektů na tomto ostrově této krytiny používalo.

 

dum_3.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK dum_4.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Ostrov jsme procourali křížem krážem středem i při pobřeží. Všude bylo na co koukat a celou cestu nás provázel silný vítr z oceánu

 

mlyn_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Po čem jsme hlavně koukali bylo, kde složit naše unavené kosti. Po celém ostrově bylo jen velmi málo vhodných míst a jak jsme tak jezdili a hledali najednou jsme byli doslova před Oceánem , nebo-li silnice se stala prašnou a pak byla jen voda, voda a zase jenom voda. Zkrátka jsme z ničeho nic stáli na břehu oceánu a cesta mizela ve vlnách.

 

ocean_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Venca Mantov s Mikym Otěšice stále ještě řádně veselí vyskočili z auta a rozběhli se proti vlnám s tím, že budou dál pokračovat po svých. Miky začal křičet že neumí plavat a že je tady na něj moc mokro. Oba , vlastně všichni tří ( doběhl je Hříbek Mantov ) se rozhodli pro skupinový snímeček na který se právě díváte

 

skupina_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Co ale nevidíte a ani nemůžete je událost, která se stala asi za 20sekund po zmačknutí spouště. Jak jsem se tak díval do hledáčku foťáku najednou mne upoutala bílá čára , která se za našimi pózizty velmi rychle přibližovala. ( na snímku je malinko vzadu vidět) Najednou jsem si uvědomil, že je to asi tak 2-3m vysoká vlna která se nezadržitelně zvedala za zády našich hošánků. No řval jsem jako pominutý, ale oni si mysleli, že jsem se scvoknul a ještě na mne dělali ksichty. No ale finále bylo fantastické. Voda do nich kopla jako do hadrů a já utíkal ke břehu jak o život. Když jsem se cítil v bezpečí zastavil jsem a otočil. Přál bych vám vidět tu scenérii. Miky to sice ustál, ale koukal, jak vyvoraná myš. Venca Mantov a Hříbek Mantov se váleli opodál jako prasata a nebyli schopni slova. Přirovnal bych to k šoku. Škoda, že jsem nebyl duchapřítomný a neudělal snímeček
No den pomalu končil a my jsme se rozhodli, že na místě, kam jsem doběhl přenocujeme. Auto jsme nechali stát tak, jak jej vidíte na tomto snímku, ke kterému se váže další příběh hodný poutníků, kteří o moři nic, ale vůbec nic neví .

 

priliv_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Dobře si všimněte kůlů, které jsou poblíž našeho auta. Než jsme se rozhodli, že na tomto místě, tedy kousek opodál, přenocujeme, debatili jsme, na co že ty kůly asi jsou. Nápadů bylo dostatek ale k žádnému závěru, který by k něčemu byl, jsme nedospěli. Hoši již vybírali místo k táboření,ale mne pořád něco žralo . Byl jsem nervózní a nesvůj. Místo, kde jsme se chtěli usídlit se mi nelíbilo a nakonec jsem ostatní přesvědčil a odjeli jsme asi o 2Km dál do vnitrozemí na jakési parkoviště, které bylo v něčem, co připomínalo spíš buš než les. A tady jsme se utábořili vedle baráčku, který připomínal autobusovou zastávku a všimnete se opět střešní krytiny a asi již je to jasné. Jsou to došky. Ano po celém ostrově naprostá většina domů má doškovou střechu i přesto, že domy jsou stavěné moderní technologii s přepychově upravenými zahradami. Místo slámy je použitý rákos, kterého jsou po celém ostrově spousty. Síla vrstvy je cca 25 – 30 cm. Je to opravdu zvláštní pohled na technologii středověku použitou ve 20tém století v tak hojné míře. Ale pravdou je, že podmínky zde na břehu oceánu jsou velmi těžké a tím i nároky ne stavební materiály, zvláště krytinu. Vítr a déšť, sníh a mráz, asi umí svoje a zde je to dostatečně severně, aby to bylo citelně znát.

 

tabor_300.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK tabor_300ant.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Postavili jsme antény 5/8 Blizárd 12 rad. a 3el.Yagynu. Pomalu byl večer a začalo se smrákat. Miky se dal do kuchtění a já jsem šel na procházku k pobřeží, kde jsme asi před 4 hod. stáli. Jak tak přicházím k místu, kde jsme měli stát auto, něco mi nesedělo. Pořád jsem měl pocit, že jsem někde jinde. A najednou mi to došlo !
V místě, kde stálo naše auto byly přeci ony kůly, o kterých jsme nemohli zjistit na co tam jsou. A ty kůly tam ale teď nebyly a místo kůlů, tam byla jen voda, ve které ty kůly zmizely. A již jsem věděl, na co že tam byly. No přeci označovaly výšku přílivu. Koukněte se ještě jednou na snímek našeho auta a těch kůlů. Kdepak bychom ráno byli kdybychom neodjeli ??????? no přece …no.. no .. áno ! áno! přesně tam. 
A tak je dobře, že mne štěstí v podobě předtuchy neopustilo a my jsme mohli v klidu vysílat a přenocovat. Ráno si v klidu udělat snídani a seznámit se z místní domobranou, která samozřejmě nenechala náš příjezd na ostrov bez povšimnutí . 

 

anteny.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Prohlídka vys.zařízení a vysvětlení účelu, pro který jsme přijeli, to vše ještě doloženo dobrou kávou a mezinár.licencí OK1IBD uplně postačilo k naší identifikaci. Popřáli nám hodně štěstí a odjeli. My za krátko jsme se také sbalili a vyrazili zpět na více, jak 1000 Km dlouhou cestu k domovu.

 

rozlouceni_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

A tak ještě poslední snímek ze stejného místa, kde bychom se bývali večer utopili, ale teď ráno je to zase pohoda. Z tohoto místa vyrážíme směr Česká Republika kóta Štěpánka u Tanvaldu, kde jsme opět rozbalili nádobíčko na louce před hospodou Hvězda a sdělili našim kolegům v ČR, že jsme zase doma. Další den jedeme domů.
Celou cestu auto absolvovalo bez jediné závady. A tepelná izolace, kterou jsme dodatečně přidělávali se osvědčila na jedničku. Spotřeba benzinu se pohybovala okolo 7,5 l /100Km. Spotřeba oleje žádná. Spotřeba chladiva žádná . A to mne přesvědčilo, že toto je právě to auto co potřebujeme .
Nebylo žádných připomínek a tak se dalo tuto cestu uzavřít s tím, že je možno se vrhnout do příprav na cestu do Maroka.
Ale o tom příště v dalším pokračování Radegastího putování.

Venca Chotěšov

 

Diskuse pod článkem:

 

[3462] Radegastí putování po Evropě I.část Žán Bráník 21.10.2005 22:31:10
 

Je to moc hezké povídání.Vaše dobrodružství z cest po světě,jsem sledoval s velkým zájmem již dříve,ze stránek Výzvy na kanále.Jedno bych se chtěl zeptat?Váš název,tedy jméno expedice Radegast,vznikl podle slovanského boha úrody a pohostinosti Radegasta,nebo podle něčeho jiného?Co neznám.

Hezký den přeje Žán Braník.

 » [3464] Re:Radegastí putování po Evropě I.část Venca Chotěšov 22.10.2005 11:31:46
  :Mnoho lidí se domnívá, že název Radegast pochází z moku který nám chutná. Ale není to tak Většina z nás pije výhradně Gambrinus (Vašek Valchář, Venca Mantov) a např. Vorel Stupno nepije pivo téměř vůbec jen já piju všechno ale velmi, velmi umírněněAle všichni se velmi rádi najíme ( a vůbec ne úmírněně)a máme rádi dostatek “Blahobitu”a plnou udírnu a gril masa, a to je přesně atribut slovanského Boha hojnosti Radegasta.

Tedy jsi uhodil hřebíček na hlavičku. To že to neprezentujeme je proto, že by tomu stejně nikdo nevěřil. Jako hodně CBčkářů se domnívá, že naše cesty sponzoroval právě Radegast ne jako bůh ale jako pivovar. Bohužel to tak neni a nikdy tomu tak nebylo

Však i v logu jsou plné mísy jídla a nikoliv  pohár piva .

Díky za optání.     Venca

 

Odkaz na originál článku