CB klub Česká Lípa CL - Charlie Lima CB klub Česká lípa, z.s.
Aktuality

LPD 2020 - termín konaní: 25.7.2020 19:00 - 23:00 hod. a 26.7.2020 01:00 - 05:00 hod., Přihláška LPD 2020

 

EBH 2020 - soutěžní deníky zasílejte nejpozději do 14.6.2020 na adresu radegast@cbdx.cz

exp.Radegast Albánie 4 část

Kategorie: Expedice Albánie 2006, Expedice Radegast, Všechny články
exp.Radegast Albánie 4 část

27.8.2006 10:23:22 - Venca Chotěšov CL-39 - Expedice Radegast - Tak jako každý den jsme již brzo ráno pobíhali po blízkém okolí.

Je 10.7

Tak jako každý den jsme již brzo ráno pobíhali po blízkém okolí. Já jsem se šel podívat k rybníku, jestli tam náhodou nezahlédnu nějakou místní děvu při ranní očistě, ale kromě husí, krav a asi 5 koz tam nebylo nikdo. Když jsem se vrátil zkusil jsem výzvu a ozval se mi Jirka Zbiroh a také Děda Mezibory . Jako poslední spojení bylo z Pitonem Prievidza. Během spojení najednou z venku zavoněla kávička což byl povel …..snídaně pánové……..a tak jsem se vším praštil ( podmínky byli stejně na hraně ) a již jsem se sápal po dobrotách, které připravil Jířa s Fousáčem.

Po snídani jako vždy zbalit věci, poslechnout motůrek , kouknout co jsme všechno zapomněli a odjezd. Tentokráte řadící páka držela.

Za 30min se dostáváme do blízkosti hlavního města Albánie Tirany. Silnice se ihned pohoršila okolní příroda se pomalu stávala městem.

 

prijezd_tirana_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

obchod_300.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK autodoplnky_300.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK
Říkáte si skladiště klumpu. Omyl je to obchod se všim možným.
 
Podobná situace. Říkejme tomu autodoplňky. Stále mějme na paměti, že je to na hlavní třídě hlavního města.

 

mercedes_servis_300.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK fiat_servis_300.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK
Za těmi zdmi je Mercedes servis
 
Aby jste si nemysleli, že je tam jenom nepořádek. Tak taková jasná chvilka v podobě Fiat servisu

 

A než jsme se nadáli byla tady Tirana se vším všudy. Sami uvidíte, že něco takového je možné jen ve zlém snu.

 

hlavni_trida_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

hlavni_trida__2_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

hlavni_trida_3_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

To co vidíte není fotomontáž, ale šílená skutečnost, která nemá konce. Křižovatky i přesto, že jsou světelné nemají žádný význam, protože jsou neustále plné aut, lidí a zvířat. Všichni troubí všichni někam jedou, jenom my nevíme co se s námi děje. Nevíme kam jet , není možné zastavit a směrové cedule ?? to je tady neznámý pojem . Neexistují. Jeli jsme, tedy Fousáč, jenom podle GPS. Nevím jak to ten Fousáč dělal, ale on nás z tohoto šílenství vyvedl ven a úplně klidný a usměvavý. Ale i tak to trvalo kolem hodiny. Ale vzalo to konec a my pomalu vyjeli ze středu Tirany a tak jak Fousáč velel hore kopcom a stále hore kopcom.

 Během dalších 20minut jsme byli z toho blázince venku a začali jsme potkávat přepychové stavby, které patřili zastupitelským úřadům

 

italska_ambas_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Italská ambasáda

 

Turecka_amba_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Turecká ambasáda

 

jina_ambasada_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Rozestavěná jiná Ambasáda

 

tirana_z_350m_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Tady jsme v NV 350m a pohled na Tiranu je krásný, ale představa, že se do ní budeme muset vrátit je otřesná.

Stále stoupáme a stoupáme a ze silnice se opět stává cesta a z cesty horská stezka. Do cíle ( národního parku ) zbývá ještě 15 Km a výškových 1200 m. Cesta je stále horší a horší.

Začínáme mít obavy o spodek auta. Zastavili jsme a začali uvažovat zda má smysl riskovat pro nejistý cíl. Jak se v Albánii starají o Národní parky jsme se již přesvědčili a pokud to bude podobné tam nahoře v horách tak to opravdu je zbytečný risk, kterému vystavujeme auto , které musí ještě ujet 4000 Km.

A padlo rozhodnutí vrátit se . A zase to byla Tirana, která nás uchvátila svým nesmírným nepořádkem a zmatkem a i přes to, že jsme to očekávali, byl to stejně znova šok. Ale Fousáč oči upřené na GPS opět bez chyby nás z tohoto blázince vyvedl a Tirana se s námi rozloučila tímto památníkem.

 

pamatnik_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Mimo město se silnice opět vylepšila natolik, že bylo možno jet i 70Km rychlostí. Tohle blaho, ale netrvalo dlouho, protože okamžik, kdy začneme stoupat do hor se přiblížil . Mraveniště lidí se pomalu vystřídalo s jinými účastníky provozu

 

Kravy_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

a to jsme stále ještě v Tiraně, ale je to již jen její okraj. Hory, které jsme měli po své levé straně najednou zmizely a my jsme se pomalu, ale jistě stali jejich součástí. Podle GPS jsme byli v NV 150m a museli jsme se dostat v první části stoupání přes hřeben v NV 1500m. Silnice byla zatím nezvykle dobrá, ale stále kolem 14% stoupání.

 

opevneni_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

A stoupáme a stoupáme

 

1500m_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

stoupame300_1.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK stoupame_300_2.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK
Hory jsou krásné ale nekonečné
 
Ano v pravo na snímku je silnice, kterou jsme přijeli ale z levé strany.

 

Najednou jsme konečně na vrcholu a pod námi je vše, co jsme v této první fázi překonali, GPS ukazuje 1580m.

 

vrchol_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Dáváme si malou pauzu a kocháme se překrásnou přírodou, které je všude kolem nás na rozdávání. Jsou to opravdu zvláštní hory. Nikde jsem neviděl takové panoráma jako tady. Kdekoliv v Evropě pokud se podíváte z takové výšky kolem sebe, uvidíte mnoho vesnic a měst . Tady není široko daleko nic jen jedna vesnička nebo možná malé městečko a dál jen hory a zase jenom hory. Taková scenérie je všude po celou zatím asi 100 Km cestu touto částí hor.

Po krátkém odpočinku se pouštíme do dalšího zdolávání tohoto terénu, ale teď pro změnu stále dolů a dolů 14% 20 Km dolů a zase dolů. Projíždíme jednu zátočinu za druhou, na každou 5 běžnou jedna protisměrná. V některých místech si dovoluji tvrdit, že klesání přesahovalo 20%. Ale nejednou se otevřelo údolí a v něm město Elbasan s obrovskou továrnou , nejspíš ocelárnou. A ty haly mají takovou povědomou skladbu. Jakoby Škodovka ale v Albánii.

 

skodovka_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Je docela možné, že jsme ve svých úvahách nebyly daleko od pravdy. Technici Škody ( tehdy Leninovi závody) do Albánie jezdili stavět lecos a často.
Podél silnice se táhnou úplně všude bunkry malé, velké a obrovské 

 

bunkr_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

bunkr_600_2.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Město Elbasan jsme minuli a opět silnice začala stoupat do hor. Zprvu polehounku

 

stoupani_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Ale po chvíli se opět začlo stoupat tvrdě do hor. Na rozdíl od Tirany a jejího okolí, ale tyhle silnice byli opravdu kvalitní. To, ale nic neměnilo na 12 – 16% stoupání, které již zase trvá 25 Km a zatím nevíme, kde toho bude konec. Víme, že se chceme dostat k horskému průsmyku, kde je celní přechod do Makedonie a zároveň by tam někde mělo být Ohrické jezero, kterým prochází hranice mezi Albánii a Makedonií.

 

stoupani_2_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Ale i tohle mělo svůj konec a v NV 1500m jsme najednou stáli před cedulí, která nám dala dvě možnosti pokračování v naší cestě. V případě, že by nás nechtěli pustit domů přes Makedonii ( neměli jsme jistotu, zda nebudou chtít viza, která jsme neměli) mohli jsme pokračovat na Řecko.

 

cedule_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Měli jsme velké obavy, jak se do Řecka v případě nutnosti budeme dostávat, ale tato cedule nás uklidnila. A nyní již v pohodě jsme se dali do hledání Ohrického Jezera. Nebylo to snadné protože nám GPS vypověděla službu ( přeplněna daty) a tak se používala klasika ( mapa). Ale nebylo třeba dlouho hledat. Nejednou tady bylo, ale hluboko pod námi

 

ohricko_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

ohricko_2_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Z 1500m zase do 900m . Tedy 600m dolů, které budeme muset opět vystoupat, ale stálo to za to. Krásný kus země v útrobách těchto nekonečných Albánských hor. Zde jsme bez problémů našli místečko pro naše kempování.

 

auto_u_jezera_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

kemp_u_jezera_600.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Tady jsme postavili, tak jako vždy anténu a po dlouhých třech dnech jsme se mohli vykoupat v křišťálové vodě Ohrického jezera.

 

kopani_jira_300.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK koupani_300_1.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK
Jířa Doubravka se snaží dostat po kamenitém břehu do dost studené vody.
 
Venca Chotěšov také ze sebe oškrabuje smrdutý povlak

 

koupani_300_2.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK
Chotěšovák dělá jako že plave ale to jsou jenom keci. On totiž plavat neumí.

 

Na druhé straně je již Makedonie. Kam, pokud nebudou komplikace, bychom se rádi dostali. Mohli bychom to skusit přez vodu ale mam dojem , že bychom to asi nerozchodili. Oni si totiž ty Albánci z Makedoncema hrajou rádi na vojáky.
koupani_300_3.jpg: Pokud se ti obrázek nezobrazí klikni pravým tlačítkem myši na nějaké místo v obrázku a vyber ZOBRAZIT OBRÁZEK

 

Už jsme také řádně smrděli a tak to bylo skoro vykoupení. Za chvíli jsme byli “voňavý”, odblešení, ale stále ještě hladoví. A to se muselo napravit.

Tentokráte jsem potravu připravoval já. Bylo to jednoduché Hovězí polévka a nudle z mákem a cukrem . Potom kafíčko a po kafíčku jsme se rozvalili jako ta prasátka a koukali na ten boží svět. Zkusili jsme se dovolat domů, ale podmínky se k nám nechovaly dobře. Po asi 2 hodinové snaze nás zavolal Števo a Cyro Zvolen. V té chvíli to bylo velmi slušné, ale potom se pásmo úplně uzavřelo a byl tam pouze místní provoz a šum. Ten den se povedl ještě Petr Opatov a potom byl definitivní konec.

Ani jsme se příliš nezlobili, že to nechodí. Měli jsme toho opravdu za celý den dost. A také baterie nebyly ještě dostatečně nabité, vykazovali jen 12,6 V a to je málo. Potřebujeme mít 13,5-4 V nebo alespoň min.12,8 V. To znamená alespoň ještě 4 hod jízdy. Kolem byl božský klid a jen sem tam prošel nějaký zvědavec. V blízkém lomu kdosi nakládal, spíš kradl, kámen a nakládali ho na, představte si , Českou Liazku.

Pomalu se smrákalo. Bylo kolem 21:00 jezero tiše šumělo a z druhého břehu ( Makedonie) sem doléhala jakási hudba. Prostředí nenasvědčovalo žádný problém, ale nedalo mi to a přece jsem si to “povinné” kolečko (pro klid duše) při kterém jsem prohlédl okruh cca 100m udělal. Všechno bylo v nejlepším pořádku. Je bezvětří teplota v cca v 1000m kolem 15st.

A tak jako každý den uléháme z pocitem spokojenosti a z myšlenkami na to co bude zítra.Pustí nás do Makedonie ? Nebo budeme muset pokračovat 256 Km na přechod do Řecka. Po pravdě řečeno, asi by nám to nevadilo. Času máme vcelku dost.

Ale to necháme zase až na příště.

Venca Chotěšov , Jířa Doubravka a Fousáč Plzeň

 

Diskuse pod článkem:

 

[4398] exp.Radegast Albánie 4 část Bohouš CL6 30.8.2006 10:48:22
 

Václave a neměl jsi dříve to portejblové vozidlo v barvě žluté ? Páč jsem teď narazil na přípravné jízdy před odjezdem do Albánie, skutečná lahůdka, to nemohl bejt nikdo jinej 

klikni : http://youtube.com/watch?v=gQX_UrEweoI&mode=related&search=

 » [4401] Re:exp.Radegast Albánie 4 část Venca Chotěšov 30.8.2006 13:30:10
  :To je klasa .   Tak to bych nevěřil že to je možné s tímhle autem udělat ( vysoko těžiště). Ale už je mi jasné, proč je to na těch cestách takovej držák.

Venca

 

Odkaz na originál článku