CB klub Česká Lípa CL - Charlie Lima CB klub Česká lípa, z.s.

Být portejblistou není těžké

Kategorie: Základní pojmy, Archiv, Všechny články

15.6.2006 13:01:23 - Bohouš Lípa CL-6 - Začínáme na CB - Proč si zkusit vysílání z kopce ? Článeček pro ty, kdo si ještě nezkusili vysílání z kopečku ...

Začnu pár čísly - podle Luciferem neustále aktualizované databáze volaček je aktivních CBčkářů něco málo přes tři tisíce. Různých CB akcí se zúčastňuje odhadem tak 50 až 70 stále stejných volaček. Přestože velkou část z těch třech tisíc volaček jistě tvoří starší ročníky s různými zdravotními problémy, i přesto si myslím, že by se do dění na CB mohlo zapojit více lidí.

Někteří to možná budou vidět jinak, než já, ale domnívám se, že mnoho případných zájemců odrazuje maximalistické pojetí spojené s prezentací materiálně náročných pomůcek právě těch několika aktivních  volaček.

Myslím si, že neuškodí připomenout, že pravda je jinde :

Vysílání se evidentně neobejde bez CB stanice, antény a k dopravě na kopec by se hodil nějaký dopravní prostředek, nejlépe auto, které poskytne jak 12V pro napájení stanice, tak i ochranu před případnou nepohodou..

 

To je ale vše, co je potřeba.

 

Není nutné mít sebou počítače, tiskárny, karavany, magirusy, směrová monstra s rotátory, stany, generátory proudu, zdroje 220, ledničky, chlazení piva, soupravy autobaterií, baterií z traktorů, náklaďáků, vagonů, elektrické kráječe, rychlovarné konvice, toustovače, topinkovače, autodráhy se zastřešením proti špatnému počasí, polní kuchyň, halogenové osvětlení stanoviště, přenosná WC, stožárová monstra s náročným kotvením, přenosný bar, smečku hlídacích psů, vrátného, kuchaře, nástěnkáře a otoman s televizí.

Rovněž není nutné vysílat celou noc, nebo dokonce celý víkend - zkusit vyjet si v sobotu na tu nejzajímavější část od 20-21 do 23-24 hodin může leckomu bohatě stačit, takových portejblů jsem absolvoval desítky. 

Není žádná povinnost vést staniční deník, vždyť můžete jen povídat. Nemusíte ani znát lokátor kopce na který se vypravíte, koneckonců když o něj budete stát, však on už vám ho někdo rád řekne, třeba právě jiná expedice s počítačem, nebo soused bydlící pod kopcem.

Docela lituji , že jsem si pro tento článek nepořídil fotečku jednoho speciálního kotvení, které jsem měl tu čest vidět na Kozákově - na škodovce na zahrádce byl gumicukem přichycený stojánek na vánoční stromek, v něm byla místo stromku píchnutá anténa a panečku jak to chodilo ! 

Bodejť by to nechodilo - právě pořádnej kopec je pro vysílání ta nejlepší podpora. Znám portejblistu (znáte ho také - ahoj Borku!) , který jezdil vysílat jen s autoanténou - právě tím, že vyjede na kopec už nedělá jen spojení 40 - 60 km jako když na kopci není, ale lítalo mu to pěkně přes dvěstě km a vzácností nebyly ani spojení přes 300 km. 

Když jsem byl s Kidem Liberec a Janom Tatra na Slovensku na kótě Martinské hole 1476 metrů nad mořem v lokátoru JN99JC, dělali jsme velmi čitelné spojení s Honzou Sosnová na Ještědu 1012 metrů nad mořem do lokátoru JO70LR, tedy 328 km. Po návratu do ČR z Honzy vylezlo, že na parkovišti bylo plno, nebylo kde postavit velkou anténu a tak udělal spojení na autoanténu. Na naší straně BlackPirate, 4W a autobaterie, doprava pěkně po svejch (no jo no, až nahoru nevede silnice).

Jak by vám potvrdili i zkušenější portejblisti než jsem já - uvedená spojení nejsou zase takovou vyjímkou, jde to. Chce to jediné - chce to z města/obce/vesnice vytáhnout paty a zkusit si to z kopečku

Protože vysílací zařízení budete mít stejné, jako většina expedic - anténa a stanice 4W - je pravděpodobnost 50 na 50, že lehce uděláte více nebo delší spojení, než materiálně lépe vybavené expedice. 

S nastávajícím létem vám vyjde vstříct i počasí a když už nic jiného, kde jinde než na kopci se stmívá nejpozději ?  V době, kdy se ještě budete vystavovat sluníčku, už je ve městech šero.

Ta radost z povedeného spojení vám za dvou tříhodinové posezení v autě jistě bude stát, zkuste si to.  

 

Diskuse pod článkem:

 

[5755] Být portejblistou není těžké Highlander Brno 8.7.2007 03:19:57
  :Jo, jsou i jiné problémy. Já opakovaně "znovuzačal" asi před 5 lety, a dnes v tom mám nějakých bratru 80.000,- V tom bych problém neviděl :-) Problém ale nastal v tom, že není s kým jezdit na kopec, a sám to je celkem o ničem. Ještě bych začal trpět samomluvou :-( Lidi strašně zpohodlněli.
 » [5756] Re:Být portejblistou není těžké Bohouš CL-6 9.7.2007 11:07:43
 

Ano, vím o čem mluvíš. Podle mne lidí na CB ubývá, v lepším případě to stagnuje, jiní moji kolegové nejsou tak pesimističtí a přijde jim, že naopak lidí na CB přibývá.

S tou samomluvou  - to jsi mne pobavil, znám několik jednomužných expedic/portejblistů, zkusím se jich zeptat, zda "samomluví"  Někteří jsou jinak docela ukecaní, počítám, že klidně by je samotné ze sebe mohla bolet hlava 

Bohouš CL-6    

  [4148] Být portejblistou není těžké Karel Háje 20.6.2006 21:49:56
 

:CB čko je podle mě teplé lidské rádio, kopec ručka pendrek stačí na to pokecat s dobrou duší ...

Bouhouši máš pravdu na 100 % 

Karel Háje 

  [4120] Být portejblistou není těžké Peki Banská Bystrica 16.6.2006 09:05:18
  :Aby som aj ja zareagoval na to čo sa v článku písalo. Tu v SR je skôr pravidlo ak chcete spraviť viac ako pár spojení (doslova pár) výsť niekde ne kopec, pretože napríklad Banská Bystrica kde bývam ja, je obkolesená kopcami takmer zo všetkých strán - jediný smer ktorý je volný je na Zvolen a z tadiaľ počuť sem tam Števa a Cyra ZV --- ale to je dosť málo. Čiže ak chceme viac spojení treba liezť po kopcoch. Mňa osobne to samozrejme veľmi baví, lebo skôr ako som sa vôbec zoznámil s CB-čkom - či PMR-kom som chodieval na turistiku zo záľuby. Tá mi ostala a spojila sa s ďalšou. Tak iba tolko aby tu padol nejaký príspevok aj z poza hraníc :-)
A dúfam že sa budeme počuť čoskoro na pásme, pretože tých výletov tohto roku chystáme naozaj veľa - jedno čo stojí za spomenutie je prechod celým hrebeňom Nízkich Tatier popri ktorom sa budem snažiť každý večer a ráno ozvať. ;-)
 » [4121] Re:Být portejblistou není těžké Bohouš CL6 16.6.2006 10:17:38
  Na Slovensku jsem strávil několik dovolených, ty kopce tam - paráda. Má to dvě chybky  Jednak tam opravdu není slyšet z jednoho města do druhého, protože mezi městama jsou právě ty pořádný kopce, no a druhá věc - na ty kopce většinou nevede žádná silnice, takže pěkně po svých  . Několikrát jsem vysílal z kopce blízko hranic a když byly podmínky, stálo to za to, potom se zase ta nadmořská výška a výhled do ČR ukáže jako výhoda.

Tento víkend budeme v Krkonoších, nějaké expedice včetně Slovenska venku budou, uvidíme jak to bude šlapat v současných podmínkách !
 »» [4124] Re:Re:Být portejblistou není těžké Peki Banská Bystrica 16.6.2006 11:05:09
  :NO ak ide o tento víkend tak ja budem vysielat od dnes do zajtra z lokatora JN98MV - nazov kopca bud Ostredok alebo Kráľová studňa - to sa uvidi -- a ostatný z barbakanu .. a teda CB-čkarov čo su tu po okolí budú od soboty do nedele na pánskom Dieli JN98NT.. :) hadam vsetko vyde ako ma a uz enbude zmena planu .. lebo staci ze sa poazi pocasie a v nadmorskej vyske 1500 metrov (priblizne) to nieje sranda :)
  [4117] Být portejblistou není těžké Žán Braník 16.6.2006 07:00:43
 

:Poznej svou vlast s vysílačkou v ruce!

Zrovínka v pondělí pojedu,asi, na turistický portejbl.To sem zvědav,kolik se Vás ozve.

Mimochodem,rostou už houby?

Hezký den Všem přeje Žán Braník,73.

 » [4185] Re:Být portejblistou není těžké Žán Braník 29.6.2006 23:58:51
  :Nakonec místo na vejlet jsem šel na kobereček k vedoucímu vozovny.Ale byl jsem v právu a skončilo to remízou.
 » [4123] Re:Být portejblistou není těžké Bohouš CL6 16.6.2006 10:33:27
 

No asi jo, asi rostou  : http://www.novinky.cz/koktejl/houbar-nasel-u-stribra-obri-hrib_87760_g6qjm.html

Kam jedeš, že to je zase neznámý kopec ? V kolik budeš vysílat ?

 »» [4128] Re:Re:Být portejblistou není těžké Žán Braník 16.6.2006 18:37:34
  :Chci jet přímo do epicentra (tohoto nálezu),do Konstantinových Lázní,na Ovčí vrch 697m/m,JN69LV.Ale zas se kazí počasí,tak nevím.Možná skončím zase v JO70HBVysílat?Cca 10.00-12.00.
 »»» [4130] Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké Vlasta Záluží 16.6.2006 20:48:59
  :Když přeběhneš od mohyly na Ovčím vrchu přes silnici je Krasíkov,zřícenina hradu a snad už rekonstruovaný kostel. Chodí to tam excelentně, ty dva kiláky určitě zvládneš. Prochodil jsem to tam v zimě 1991 a nachodil za měsíc 360 kilometrů. Doktoři čuměli, já ještě víc... Ahoj
 »»»» [4134] Re:Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké Žán Braník 17.6.2006 07:12:07
  :No právě Vlasto.Teď je tam vyznačena nová naučná stezka,která spojuje oba tyto body a na Ovčím vrchu je postavena krytá vyhlídková plošina s vyznačenou panoramatickou mapou(jeslipa jim ji TmR schválil).Chci to tam obhlédnout před LPD.
 »»» [4129] Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké Žán Braník 16.6.2006 18:44:08
  :Jo a ze soboty na neděli jedu na portejbl zase tramvají.JO70GC Lehovec,JO70DB Bílá Hora a taky Slávie a Hostivař.
 » [4118] Re:Být portejblistou není těžké Žán Braník 16.6.2006 07:03:42
 

:No,jen k té výhrůžce na pondělní portejbl!

Zase chci jet na kopeček který není v databázi.To zas bude řečí z Roudnicka,ha,ha,ha.

  [4112] Být portejblistou není těžké Mirek Jabloňov 15.6.2006 23:30:22
  Rád bych se tu pochlubil, jak já dělám portejbly. i když jich zatím moc nebylo, protože začínám. Upozorňuju, že to vypadá dost šíleně :)
http://jablonov.unas.cz/pic/hora.jpg
Je to kopec hora 610m u Jabloňova JN89BI
Stanice President harry II
Na té soušce je přidělaná drátovka. nejdelší spojení jsem měl 150km.
 » [4141] Re:Být portejblistou není těžké drobek žižkov 17.6.2006 19:35:21
  :Tak to nemá chybu!!! Přeji pevné zdraví!
 » [4131] Re:Být portejblistou není těžké Honza Sulejovice 16.6.2006 22:27:02
  :Mirku, přesně takové byly moje začátky koupil jsem si první komplet před 6 lety za 1000 kč(stanice Stabo,kabel RG 58-20m,antena 1/2, zdroj 3A) A i teď po několika desítkách portejblech, po mnoha reálných testech v terénu, používám stejnou anténu a s přestávkami stejnou stanici a jsem s ní velice spokojen. Pravda investovat do lepšího zařízení, znamená lepší výsledek. Ale pro mnoho lidí je to jen koníček a náš národ je soutěživej- tak proč nespojit příjemné s užitečným. Navíc je prý lepší se domů vracet nevyspalej než ožralej. 

  [4104] Být portejblistou není těžké Venca Chotěšov 15.6.2006 19:17:01
  :To co Bohouš píše je pravda , která se nedá vokecat. Ano vybavení které se dnes tahá na kopce je opravdu trochu mimo rámec běžné zábavy. A opravdu se dá s tím nejjednodušším zařízením udělat dobré spojení.

Je to divné že,zrovna já, který právě tahám na kopce obrovské anténní monstra, počítač, rotátor a gril včetně udírny se přikláním k Bohoušovo názoru. Ale on ten Bohouš prostě má pravdu. Je třeba ale rozlišit pertejblistu , který si jde nebo jede na kopec udělat spojeníčko jen tak a portejblistu, který si jede na kopec udělat nějaký výsledek do nějaké soutěže. Tam již začne být opodstatněný onen počítač a ant.monstrum včetně kvalitního zařízení, protože on ten výsledek je opravdu závislý na té technice ať se to komu líbí nebo ne.

Ale opravdu by bylo hezké, kdyby více CB- čkářů, kteří nemají zrovna zájem soutěžit, mělo snahu si jen tak vyskočit, vyběhnout nebo vyjet na kopeček se stanicí v kapse. Ono stačí do kapsy drátovka ( šutr pro nahození na strom najdete všude) a ručka a dělá to divy. Ale to je vůle každého jednotlivce , která je nezávislá na našem přání.

Až tedy budete dělat vejšlap nebo výlet na naše rozhledny nebo kopce nezapomeňte sebou ručku a nabité baterky.

A ať Vám to lítá.

Venca Chotěšov

 » [4107] Re:Být portejblistou není těžké Bohouš CL6 15.6.2006 21:07:41
 

Já nevím, školy nemám  , ale přítomnost počítače podle mne vliv na množství a délku spojení nemá. Ale nemám problém s tím, že ty to k portejblování potřebuješ, dobře ti tak  . 

Nerozlišuju ve článku lidi užívající CB na soutěžící a zbytek, píšu o tom, že je možno portejblovat s minimem výbavy. Píšu to proto, že leckdo by si to možná rád zkusil, ale neustálé předhazování nutnosti mít obrovské materiální zabezpečení špičkově vybavených expedic je již dopředu od tohoto úmyslu odrazuje.

Nejsou na CB jen soutěžící, těch ostatních je daleko víc. Soutěžící Ligy evidentně moje popostrkování nepotřebujou, ovšem ani oni nejspíš nezačali portejblování rovnou soutěžením. 

Snahou mého článku bylo popostrčit váhající k tomu zkusit si to vyjet na kopec. Nic víc. Jestli je to chytne, jestli zjistí, že "na tom nic není a vlastně to je fajn" a budou se pak i více zapojovat do ostatních aktivit na CB je už na nich. 

Není to tak dlouho, co jsem slyšel v eteru expedici hlásit cosi ve smyslu : "Tady je expedice ... a nejedeme žádnou soutěž, brejkové máme na vás čas, pojďte volačkama, pokecáme..." Musím za sebe říct, že jsem se docela zakuckal smíchy, ti si dobře všimli, že soutěžáci berou všechny fofrem aby toho stihli co nejvíc, hláška okoukaná z čekáren doktorů : "další prosím" nemusí být pro všechny případné brejky lákadlem ozvat se expedici, kterou evidentně zajímá čárka za kus a je jim jedno co za kusovku to zrovna je.

Aby bylo jasno, nijak Ligu nebo jiné soutěže nezatracuji, naopak, náš klub letos již devátým rokem pořádá jednu z nejprestižnějších soutěží vůbec a na vzniku soutěže mám i já svůj podíl. Chci tím jen říci, že potřebu soutěžit evidentně nemají všichni, že drtivé většině z těch necelých čtyřech tisíc cbčkářů stačí jen tak lidsky poklábosit.

CBčko je fajn i v tom, že dokáže sdružovat lidi různých zájmů. Zajímá tě bastlení ? Zajímá tě turistika ? Zajímá tě DXing ? Jsi rád na kopci v prima partě ? Zajímá tě soutěžení ? Pro leckoho není CB to hlavní, ale jen doplněk. Rád griluješ ? Zahrádkaříš ? Rád si povídáš ? Jezdíš autem ? CBčko má široký záběr ...

Jak tě znám, myslím si, že s výše uvedeným nemáš problém, že rozumíš mojí snaze ukázat jednoduchost a krásu portejblování a že je zřejmé, že uvedený článek není namířen proti soutěžícím nebo komukoliv jinému. Koneckonců nemáš v principu čemu se bránit, vždyť  na větším množství portejblistů "vydělá"  i ta tvoje Liga ...

 »» [4119] Re:Re:Být portejblistou není těžké Venca Chotěšov 16.6.2006 08:51:21
  :Bohouši opravdu není co dodat . Všechno jsi stihl ve své odpovědi. To co říkáš ( píšeš) mi mluví z duše.

Všechny soutěže, ale i ostatní nesoutěžní akce jsou na CB pásmu opravdu jen na návštěvě a prakticky s laskavým dovolením těch ostatních a svým způsobem hlavních uživatelů tohoto pásma. A je  zapotřebí to připomínat protože, kdyby to bylo ( nedej bože) naopak asi by tu opravdu skoro nikdo nezbyl.

Již několikrát jsem si sám říkal že budu muset na kopec vyjet jen tak . Tedy z grilem!!! A jen tak klábosit s kýmkoliv o čemkoliv a jak to tak cítím bude to brzo.

Venca

 »»» [4122] Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké Bohouš CL6 16.6.2006 10:24:40
  Ano, Kozákov se blíží . Na loňském Kozákovu jsem toho zase tak moc nenavysílal, nebyl na to čas, letos to vypadá, že bude taky pěknej frmol ... 

Jo a za 149 mám novej gril (taková sbírka jemných plíšků, snad tomu nebude to hořící uhlí vadit), test již dnes večer  .
  [4097] Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Kuba Háje 15.6.2006 15:46:08
  Souhlasím, já taky patřím do té skupinky portejblistů, i když spíše na PMR - no a dostávám se k tomu. Kdo je opravdu takový, že nechce tahat na kopeček velkou anténu, těžký akumulátor apod., může začít s kopečkováním právě tady na PMR pásmu. Stanička se vejde do kapsy, na jedno kopečkování bohatě vystačí jedna sada nabitých AAA akumulátorů (tedy čtyři) a už na samotnou stanici bez externí antény jsou slušná spojení i na 150 km. No a pokud jste náročnější, zabijte necelou hodinu implementováním konektoru do stanice, a případně přidejte pár stovek za externí anténu, kterou si ovšem taky můžete postavit. Výbava "profesionálnějšího" PMRkaře vyjde asi na 2000 - 2500Kč (kvalitní stanice třeba Intek 1300 Kč, aku 300 Kč, anténa (třeba od Zacha kolineár, měří 1 metr a váží 200 g) + 10 m kvalitního kabelu asi 900 Kč). Takže začátek je to slušný, můžete jít na kopce i "na lehko" a dělat spojení i přes 200 km.
Když vás to bude bavit, tak pak můžete přesedlat na CB, které nabízí delší spojení a více spojení (na PMR jich zase tolik neuděláte), ovšem na druhou stranu je to drazší a potřebujete výbavu těžšího kalibru...
 » [4099] Re:Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Bohouš CL6 15.6.2006 16:16:41
 

Ale jo, vyblbnout se člověk může i s touhle hračkou, dělal jsem spojení přes 200 km ze severních do jižních čech. Někdo může namítat, že PMR vlastní hodně dětí, které na těch osmi kanálech umějí udělat pěknej brajgl, ale je možno oponovat, že na CB jsou gumáci taky. Horší je pro mne asi to, že se těch spojení udělá jen pár a hotovo, ale leckomu i tohle může stačit. Takže nakonec - PMR, proč ne ...

PS: Asi není zcela košer navádět zde k takovému zásahu do stanice PMR, kterým se z homologované stanice stane stanice nehomologovaná a tedy v rozporu s našimi předpisy, minimálně by bylo vhodné upozornit čtenáře, že uváděné zásahy do stanice jsou v rozporu se zákonem a tedy taková třeba i levná úprava by teoreticky mohla majitele přijít "draho", ale to ti píšu  jen mezi čtyřma očima pro tvoje info, pšššt .

 »» [4105] Re:Re:Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Standa Králíky 15.6.2006 20:33:18
  No Bohouši musím oponovat. Já taky radši PMR via koax. S tím CB to s těmi spojeními není taky nic moc slavné. Vyjedeš na kopec a jsi rád za dvě tři spojení na nějakou expedici, protože přez ty příšerné signály z východu a jihu tě nikdo neuslyší. A taky je doba zahrádek.Na PMR se schází pár bláznů, kteří si domluví SKED tady na CBDX nebo CBforu u Páji. Osobně se domnívám, že zlatá doba PMR ještě přijde za rok za dva v dobách slunečního maxima. Dobré je taky využívat i termínů pravidelných amatérských závodů třeba FM kontest nebo provozní aktiv. Neb spousta AMA si s PMR nebo CB taky rádo zavysílá. Ale hlavně mě přitahuje pobyt v přírodě. Bez civilazace, hospod a lufťáků. Kopce mám za humny (Orlické hory i Jeseníky) a na rovině bych umřel.
 »»» [4111] Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Kuba Háje 15.6.2006 23:28:22
  Přesné, souhlasím, PMR pásmo je pásmo blízké budoucnosti, jelikož ono přes léto je na CB takový humbuk, že vysílat tam je často o ničem, a PMR je tohoto prosté... Myslím si, že to generální povolení se časem změní, osobně nevidím ani jeden důvod, proč bych měl používat jen nějaké pérko na vysílání, když logicky můžu použít anténu.. Naopak jsem velice proti jakýmkoliv zesilovačům, na PMR zejména. To je už mimo zákon. Ale v té generální licenci jsou dvě odporující si tvrzení: 1) PMR stanice smí dosahovat výkonu 0,5 W ERP ; 2) PMR stanice pracuje s integrovanou anténou. No nevím, ale ten kus pérka určitě 0,5 W nevyzáří. Tedy externí kolineár nebo dipól nebo 1/4 GP vyzáří přesně ten 0,5 W, a tedy povolený výkon nepřekračuji. Něco jiného jsou směrovky (na které dost lidí včetně mě nadávalo při poslední štafetě), které umožňují ERP vetší, ale zas jen do určitého směru...
Každopádně přesně jak říká Standa, plno lidí přesedlá na PMR s externí anténou licence nelicence v několika následujících letech, už teď je tady na Hájích několik CBčkářů, kteří mají doma jak CB, tak PMR stabilky. Protože CB bude na delší spojení naprosto nepoužitelné nejen díky sluníčku, ale také se blíží doba šíleného rušení ze stran tzv. PLC (internetu po el. drátech) a dalších moderních technologií... Takže vyšší pásma okolo 400-450 MHz mají budoucnost.
 »»»» [4133] Re:Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Radek Hrabůvka 17.6.2006 02:27:41
  * Pleteš si zákon s prováděcím předpisem.
* ČTÚ je úplně jedno, jakou anténu výrobce integruje do své PMR stanice. Pláčeš na špatném hrobě.
* Vidím, že nemáš anténářské znalosti, anténa napájena z 0.5W stanice při 0% ztrátách vyzáří teoreticky 0,25W (teoreticky 50%).
 »»»» [4114] Re:Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Bohouš CL6 16.6.2006 00:17:28
 

Kubo já s tebou nebudu diskutovat o tom, že si ze zákona vybereš něco, co dodržovat chceš a naopak že si zvolíš část zákona, kterou budeš ignorovat. 

Ten zákon prostě platí, je závazný pro všechny. Nemusí se ti líbit, nemusíš s ním souhlasit, ale to je asi tak vše, co s tím teď naděláš. Jediná legální cesta je změna zákona, nic proti tomu, pust se do toho. 

80 kanálů a směrovky na CB jsou povolené několik roků, dříve povolené nebyly. Ne že by se nepoužívaly, ale to už je na triko každého, kdo si to lajzne. Projedeš křižovatku na červenou a nikomu se nic nestane - to ale neznamená, že jezdit na červenou se tedy libovolně může.

Tuhle debatu končím, k ničemu není. Mojí snahou bylo upozornit čtenáře na to, že k dané problematice existuje zákon, to se mi zcela jistě povedlo, jak se k zákonu kdo postaqví je už jeho věc, ne moje...

 »»»»» [4126] Re:Re:Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Kuba Háje 16.6.2006 13:03:07
  Ahoj, určitě máš pravdu, já s tebou nijak nepolemizuju, že když je tam tohle tak se to vlastně smí a ne nesmí, jen upozorňuju, jak oni ani neumí pořádně napsat nějaké povolení... Neznamená to, že člověk si to může úplně vyložit po svém, ale to je věc každého, a pak je to, jak říkáš, na jeho vlastní triko...
Jinak nemyslím si že tahle debata k ničemu není, alespoň je vidět, jak jsou naše zákony obecně děravé i v problematice vysílaček. Prostě PMR je povolené prodávat s 0,5 W výkonu a interní anténou, používat se to má také jen takhle. To máš pravdu, to je třeba říct, a to je hlavní co z téhle debaty vyplývá. Že si to někdo upraví aby to dosahovalo normálních el. parametrů a mohl vysílat třeba do té externí antény je věc jeho. Ale je to zatím bohužel mimo legalitu zákona. Toť vše.
 »»»»» [4116] Re:Re:Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Bohouš CL6 16.6.2006 00:35:58
 

K rušení CBčka internetem PLC již jsou i konkrétní zkušenosti : http://www.cbdx.cz/diskus1142.html#x4011 , CBčku to prej nevadí ...

 »»» [4108] Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Bohouš CL6 15.6.2006 21:33:11
 

Stando já mohu mít pochopení pro zkoumání možností s používáním jiných antén a mohu souhlasně kývat hlavou, že PMR se směrovkou udělá delší spojení, než PMR s integrovanou anténou velikosti perka do propisky. Moje pochopení a můj souhlas ti není nic platný.

Držme se zákona, k PMR platí tento : 
 http://www.ctu.cz/1/download/Opatreni%20obecne%20povahy/VO_R_03_07_2005_16.pdf

článek 2 jasně říká v bodu d) , že Typ antény je Integrální. Zákonem je tedy stanoveno, že PMR stanice povolené pro provoz jsou pouze ty s integrovanou anténou. Bod g) říká, že stanice nesmí být elektricky ani mechanicky měněna. 

To nepotřebuje další komentář, to je prostě zákon.

 »»»» [4113] Re:Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Kuba Háje 15.6.2006 23:32:26
  Takže bacha, 24.6. při štafetě na nás na všech přihlášených kopcích ( http://www.volny.cz/cb16/staf_ucast.htm )čeká malé překvapení v podobě mužů v uniformách a pánů s pokutními bločky ;-)
 »»»»» [4115] Re:Re:Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Bohouš CL6 16.6.2006 00:32:05
  Kubo, ty budeš asi hodně ... mladej.

Nejprve se tady veřejně chlubíš, že ten a ten zákon tak a tak nebudeš dodržovat a pak se chceš tvářit překvapeně, když ti to např. ČTU dá sežrat ? Svatá prostoto ...
 »»»»»» [4125] Re:Re:Re:Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Kuba Háje 16.6.2006 12:55:27
  To bylo bráno jako černý humor :-)
Ale máš samozřejmě pravdu, že zákony jsou zákony a jedinou cestou je se snažit je změnit. I když můj osobní názor na ČTÚ a spol. je velice pošramocen jejich neschopností hlídat třeba klasické VKV-FM pásmo, kde si vysílatelé dělají co chtějí a ještě na tom vydělávají prachy. Ale to samozřejmě nikoho neopravňuje říct si "tak co, když oni to dělají, tak já si taky budu dělat co chci...".
Jinak já se nijak nechlubím že bych to nedodržoval, já to jen konstatuju, a zajímavé je, že třeba firma Zach nabízí anténu kolineár speciálně na pásmo PMR. Pro koho to dělá, když se to vlastně nesmí...
 »»»»»»» [4132] Re:Re:Re:Re:Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Radek Hrabůvka 17.6.2006 02:18:05
  * Nepleť si ČTÚ s Radou pro rozhlasové a relevizní vysílání.
* Každá firma se snaží uspokojit poptávku, to je úplně normální.
 »»»»»»»» [4150] Re:Re:Re:Re:Re:Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Fantom Jílové 21.6.2006 19:52:21
  :Pakliže se do debaty mohu ještě vmísit, chtěl bych dodat následující: Mám známého, který má jako koníčka výrobu odposlechových zařízení a to jak pro CB pásmo, tak pro letecké pásmo či pásmo rádia (88-108MHz). S tou směrovkou od Zacha je to naprosto stejné jako s těmi odposlechy. Může jich vyrobit čtyři vagóny a nikdo mu nic neudělá. Ty si to ale koupíš, jednou to doma zkusíš (jen tak z legrace), někdo tě udá a vezeš se. Výroba není proti předpisům, ale použití ano.
 »»»»»»»» [4138] Re:Re:Re:Re:Re:Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Kuba Háje 17.6.2006 17:25:17
  Já si ČTÚ s RRTV nepletu, jenže ta procedura je tak, že podplacená RRTV odešle na ČTÚ kmitočet s žádostí o koordinaci, a ČTÚ pak ten kmitočet i přes to, že je špatně navržen (ruší jiná rádia, je v obytné oblasti na nějakém paneláku a znemožňuje těm lidem příjem jiných kmitočtů, má zbytečně vysoký výkon) vesele schválí. Takže ve věci likvidace VKV CCIR pásma (po technické stránce) si mohou ČTÚ a RRTV podat ruce. Prtogramovou stránku ani nezmiňuji... :-(
 »»»»»»» [4127] Re:Re:Re:Re:Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Bohouš CL6 16.6.2006 13:08:15
 

A vždyť si jen povídáme, hlavně když zdravíčko slouží . Zase bych ti mohl oponovat, že například se vyráběj zesilovače výkonu a obchodníci je rovněž nabízejí, jak to je možné, když na CB se používat nesmějí, ale o tom ten článek nebyl. Zřejmě to, že se to nesmí používat zároveň automaticky neznamená, že se to nesmí vyrábět a prodávat ?

Venku je pěkně, víkend na krku, předpověď počasí je příznivá a jestli máš rád ČTU nebo ne a co jim zazlíváš, to je tvůj pohled na věc a já ti ho vymlouvat nebudu. Prostě si oba budeme i nadále myslet to své, to nám přece nemůže bránit v tom mít společného koníčka. Měj se fajn a třeba někdy naslyšenou ...

 »» [4103] Re:Re:Být portejblistou není těžké - co začít na PMR Kuba Háje 15.6.2006 17:27:11
  To určitě, na PMR není stabilně aktivních lidí moc, je jich přímo minimum, a proto je nejlepší dělat PMR portejbly pokud je zrovna nějaká akce, zejména Jerryho štafeta, potom je lidí na kopcích i doma aktivních plno a je na co se těšit. Jinak k tomu rušení - to je problém, hlavně pokud si vyjedeš na kopeček a zjistíš, že v blízké vesnici je parta dětí, které mají každé PMRku z Lidla a neustále otravují na všech kanálech... Že by někdo tohle dělal na CBčku, o tom nevím, tam jsou ale zase ti gumáci... 
Jinak nikoho k zásahu do stanice nenavádím, ale když se to tak vezme, tak koukni na Jerryho web, a tam na fotky ze štafet a je to jasné... ;-) Ono vysílat do stočeného drátu, který se podobá pérku z propisky, to je pro každého trochu zasvěcenějšího člověka proti fyzikálním zákonům :-)
  [4094] Být portejblistou není těžké Standa Králíky 15.6.2006 14:34:24
  Mě bohatě stačí letitá Allamatka 95 pár metrů RG58 a jedna drátovka půlka. Víc na občasné portejblování nepotřebuji. Čili náklady :cenové relace stanic z druhé ruky cca 1000kč a plus ten zbytek tak do 200kč. Čili suma sumárum 1200kč.
 » [4098] Re:Být portejblistou není těžké Bohouš CL6 15.6.2006 16:02:59
  Občas tě slýchávám do severních čech, lítá ti to pěkně, naposledy jsem tě slyšel o Rozhlednách 2006, velmi čitelné rádio. Těším se na slyšenou i příště, možná už tento víkend ? 
 »» [4106] Re:Re:Být portejblistou není těžké Standa Králíky 15.6.2006 20:41:33
  Bohouši o tom to taky je naladit dobře i drátovku půlku není zas tak easy. A když se to povede tak je to dobrá zbraň. Ale musí se u toho myslet a o tom to taky je, né se stát jen konzumentem a spoléhat na drahé antény.Ale i to je řešení pro lid bytovkářský a každý nemá doma dílničku kde by mohl kutit to uznávám. Pochopitelně taky budu rád když se o víkendu uslyšíme. Já budu určitě večer v sobotu i neděli ON AIR.
 »»» [4109] Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké Bohouš CL6 15.6.2006 21:39:47
 

No to ano, já toho zase tak moc o anténách nevím a tak se pořád učím a pořád vstřebávám nové věci. Mám velké štěstí, že kolem mne nejen v našem CB klubu je mnoho zkušených lidí, kteří mi dovedou moje dotazy srozumitelně vysvětlit. 

Tobě to chodí velmi pěkně a jestli jsi jel i o Rozhlednách z drátovky, tak je to velká paráda, koukám do deníku : http://www.cbdx.cz/xdenik284.htm tak na těch skoro 200 km jsem tě bral 56, to opravdu není špatné, šlape ti to špičkově.

 »»»» [4110] Re:Re:Re:Re:Být portejblistou není těžké Standa Králíky 15.6.2006 22:17:42
  Jasně drátová půlka zavěšená v 20m na rozhledně na Valu. Takže zítra naslyšenou večer.
  [4093] Být portejblistou není těžké, fakta drobek žižkov 15.6.2006 14:25:15
  Hezký článek, jen bych si dovolil podotknout pár faktů. Je mi 36 let. Po mnoha letech jsem se rozhodl, že se coby k hobby vrátím alespoň k té nelicencované radioamatéřině. Tomu pomohla náhoda asi tak před 3 roky. Dále tomu pomohly tyto stánky a pár ochotných lidí z tohoto WEBu u kterých jsem zjistil jak udělat co nejlepší kompromis. Nejsem známou volačkou, zatím nevysílám stabilně, ob 14 dní udělám pár spojení s dostupnými expedicemi. Ale stačí mi to k radosti! S vizí, že odejdu z obchodu kompletně vybaven jsem vyrazil do jedné ze dvou rozumných prodejen v Praze. Požadavek byl výbava pro auto i portable, stanici budu přenášet. Kupuji pouze osvědčené zboží, koupit šunt s tím, že později kvalitu vyjde  dráž :-)) Bazar z principu odmítám a myslím si že každý kdo není zrovna odborník na dané zboží by se měl zachovat stejně. Počítejte se mnou (ceny zaokrouhluji na celé 500): Rozumná stanice (vyklubala se z ní velice dobrá) ELIX 77s 4000,- zdroj 230/13.8 1500,-  Anténa auto 1500,-  Anténa portable 3000,- kabely/konektory/redukce 1000,- SWR/PWR (aby něco změřil) 2500,-  Bleskojistka (portable, nejsem blázen) 1000,- výřezový filtr CB-Pásmo (ty BTSky co mi klikaly do příjmu a mám na chalupě v dohledu 3 mě fakt krkaly) 1000,- PODTRŽENO/SEČTENO 15500,- a to nepočítám další režii, je to přeci hobby. To je rok velmi slušného pevného připojení na internet nebo náklady na velice slušný GSM tarif. Dnes už možná obojí!!! Pokud to zoptimalizuji na minimum STANICE/AUTOANTÉNA/KUS KABELU/SWR 8000. Bez SWR 5500,- Ale na portejbl to myslím není... Myslím, že většina chce mít kompletní ZÁKLADNÍ vybavení (bez lednice, centrála, wc a pod :-)) a tedy 15500,-  Jistě se dá začít bazarově a "Doma Made", ale to asi ne každý zvládne. Jediné co lze říci, že například RC modelařina vyjde do začátku na stejno. Doufám, že si každý, kdo má zájem ke svému hobby cestu nakonec najde! Tvrzení typu, že za spojení via CB nic nezaplatím je hezké, otázkou je, komu se s ním dovolám... Rozhodně jde o lidskou náturu a o to, že na tom kopci při činnosti, která mým známým vrstevníkům připadá nudná, zažiju něco co mě uspokojí. Přeji všem pevné zdraví a naslyšenou!
 » [4100] Re:Být portejblistou není těžké, fakta Astra Žádovice 15.6.2006 16:18:49
  :Být portejblistou není těžké!!
Začínám z ničeho- rodina + domek schlamstne komplet výplatu, ale záleží na každém. Mám ve firemním autě taky E77s, je to špica, ale pro začínajícího CBčkáře si myslím že je zbytečnost koupit stanici za 4500 když neví co bude za rok, jakým směrem se dá. 
Já měl obrovské štěstí na fajn lidi na Kyjovsku, kteří po mém občasném (později pravidelném) zapojení se do diskuse z mobilu mě sami nabídli půjčení komplet vybavení. Tímto všechny takové dobré lidi zdravím. Teď už cca po roku mám komplet vybavení svoje.
Všechno "zánovní", ale k mé plné spokojenosti. Investice cca 3000.
Po roku si už člověk stejně udělá svůj názor na různá zařízení a radit někomu je dost zavádějící.
Myslím že problém portejblování spočívá v dobré partě lidí, ikdyž- 
-Na jeden portable všichni nakonec odpadli a já byl na vážkách jestli to taky nezabalit. Říkal sem si "co tam budu sám dělat"? Nakonec mě to nedalo, a byl to můj první sólo výstup. 
Sám jsem tam teda nebyl!! :-) 104 spojení. Musel jsem udělat dvě přestávky, aby mě přešli křeče v ruce od majku a bolení pusy.
Takže suma sumárum- odvahu a s chutí do toho, léto je tu. 73
 » [4095] Re:Být portejblistou není těžké, fakta Bohouš CL6 15.6.2006 14:54:06
 

Ano, máš pravdu - CB rozhodně není koníček, který ti přinese domů nějakou kačku, je to prodělečná záležitost. Stejně jako s autem - když si ho koupíš nové, tak už ho o minutu později za stejnou cenu neprodáš, cena jde dolů. Zcela stejně i když koupíš novou stanici, už ji za pořizovací cenu neprodáš. Přesto lidi auta i stanice kupují. 

Srovnání s modelařinou je dobré - dá se koupit hotový čínský model i s RC soupravou za něco kolem 3000, létat se s tím dá. Za lepší model/parametry/RCsoupravu je možno vypláznout i několikanásobně víc. Lidi to taky kupujou.

Totéž s CB - burzu bych nezatracoval, dá se koupit leccos zajímavého za rozumný peníz, stále v autě mám stanici ALLAMAT294, pár stokorun a funguje dobře. Antény totéž. Vždy můžeš ssebou vzít někoho zkušenějšího, kdo ti nezaujatě poradí, posoudí stanici nebo jiné kupované zboží. 

Začínal jsem s ručkou Elix Dragon SY-101, za 4000 z druhé ruky. Koupil jsem pak prut za dvě stovky a to to najednou začalo fungovat - dovolal jsem se dál. Po čase to nestačilo, tak na balkon balkonovku, i ta se dala na ručku připojit. Jak šel čas, už jsem v tom taky utopil pěknou částku. 

Je to  jak píšeš - je to koníček, který se dotuje. Chceš více funkcí ? Lepší parametry ? Sahneš víc do kapsy. Elix 77 stanice (také mám a jsem s ní spokojen) není žádný strop, není problém za stanici utratit více než 100 000 - ale o tom ten článek nebyl.

Je to o tom, že na rozdíl od kamarádů, které CB vysílání nudilo, tak tebe to bavilo. Když tě to baví, nedělá ti až tak velkej problém pustit chlup za vysněnou stanici, lepší anténu, podsvícenej PSW metr.

Koneckonců článek je určen těm, kteří již nějakou stanici mají - leckteří se mohou divit, co vše se dá slyšet a jak daleko se dá dovolat, když tu stanici vezmou, z ďolíku kde bydlej, někam na kopec.

Rád tě Drobku uslyším, tento víkend jedeme do Krkonoš, třeba se zadaří. Měj se fajn a naslyšenou !

 »» [4140] Re:Re:Být portejblistou není těžké, fakta drobek žižkov 17.6.2006 19:32:27
 

:Máte rozhodně pravdu!!! Možná se jen neumím vyjádřit. Já jsem si CB vybavení koupil RÁD A DOBROVOLNĚ A S CENOU JSEM POČÍTAL! Můj příspěvek byl zaměřen spíše ke srovnání v obecném vzorku populace. Zjednodušeně řečeno jsem chtěl říci, že když se snažím někoho nalákat na výlet s CB a poté se ho zeptám, zdali by se mu nechtělo do toho jít taky (a zde je jedno zdali bazarově nebo vše nové), obvyklá odpověď zní "Když si chci pokecat s náhodnými lidmi jdu na internet". Internet a IT obecně mě živí a CB mám jako koníčka. Jediným úspěchem co jsem zaznamenal byl kamarád, co má hospodu a mezi hospodou a jeho domácností probíhala neustálá komunikace. Buď volal domů on nebo mu volali jeho zaměstnanci kvůli čemukoliv. Když mi řekl, co ho ten telefon stojí měsíčně, přesvědčil jsem ho, že 2 CB soupravy se mu vrátí za 6 měsíců. Funguje k plné spokojenosti. Ale zde už to není hobby, zde je to čistě praktická záležitost. Bazary nezatracuji, ale osobně jsem nikoho známého coby poradce neměl. Nehledě k tomu, že prostě patřím mezi ty co si věc raději nekoupí než by šli do nejistoty.

Děkuji za pozvání, já tento víkend pracuji. Nicméně na cestě je stožárek z vojenského výprodeje, abych alespoň na Vysočině (na chalupě) měl stálé místečko :-)) Nedávno jsem byl na Jedlové (poblíž Rumburku, ale to asi CBčkářům nemusím popisovat :-)) celý víkend na kamarádových padesátinách a i z auta to moc pěkně chodilo. Samozřejmě je to o kopci, ale to ne vždy jde. A kopec se rovná akce na celý víkend, což v partě není vůbec k zahození!!!

Přeji Vám pevné zdraví a doufám, že se do zimy párkrát potkáme!!! Alespoň v éteru!

  [4092] Být portejblistou není těžké Dragon Praha 15.6.2006 13:31:51
  Na portejbly také zatím jezdím jen s mobilní anténou, protože "velkou" ještě nemám, tak mohu potvrdit, že se s ní dá dovolat celkem daleko, i když jsem se zatím dostal jen na 211km.
Zatím jsem nikdy nevysílal odjinud než ze Džbánu (536mnm), který vlastně ani pořádným kopcem není (škodovku na příjezdu neuvaříte:-) ), ale jezdím tam rád, protože je tam klid a pěkná příroda a v blízkém okolí nic vyššího není. 

 

 » [4096] Re:Být portejblistou není těžké Bohouš CL6 15.6.2006 14:58:12
  211 Km na autoanténu je velmi pěkná vzdálenost. S vyšší nadmořskou výškou by mohla být šance i na delší spojení, ovšem 211 Km z pětisetmetrového kopce je pěkný.

 

Autor: Bohouš Česká Lípa CL-6

Odkaz na originál článku