Ač nerad , ale nejprve se musím pozastavit nad chováním v Éteru. Rozmohl se nám tu takový nešvar a to vlítnout na frekvenci, kde právě probíhá komunikace a bez jakéhokoliv upozornění či zeptání , prosazovat svoje zájmy. Včera se mi to bohužel stalo hned 2x a v obou případech se jednalo o operátora Vendu Brdy. Nevím, zda to byla náhoda, větší dávka alkoholu v krvi, nebo získání ocenění Matador, ale 2x je víc jak náhoda. V určitých případech by to chtělo předat mikrofon střízlivějším a vychovanějším operátorů ( Lides to zvládá) . Všem ostatním děkuji za slušné chování v éteru.
Teď už konečně přejdu k tomu, k čemu vznikl tento článek. Za několik dní to bude přesně 6 měsíců , co jsem se osobně setkal s Francesco Graziloli ( https://www.grazioliantenne.com/ ) a přivezl si G-Max , což je kolineár 5/8+1/4 pro 27Mhz.
Měsíce plynuly a já plánoval vhodný výjezd , kdy bych mohl anténu postavit a patřičně vyzkoušet, protože jsem anténu kupoval primárně pro domácí QTH. Čas běžel... a den "D" připadl na včerejší den, kdy probíhal Matesovo CBM48 a byla šance, že se bude éter hýřit stanicemi. Bohužel jsem omezený výjezdem svého "přichoplaza" a tak jsem na lepší kóty mohl zapomenout. Šlo hlavně o sestavení antény a tak jsem zvolil kopec Vlčtejn, kde mám dovoleno vysílání na pěkné soukromé louce. Na místo jsem dojel někdy kolem 14:30h , zhodnotil směr větru , správně postavil auto, aby popřápadě celá soustava nepadala přes auto, které využívám, jako aretaci stožáru. Proběhlo vybalení antenních dílů, ponoření se do návodu ,aby člověk získal představu o skladání a pustil se do díla. V návodu je vše jasně popsáno/zakresleno, zpracování jednotlivých dílů je na vysoké úrovni. Měl jsem možnost si prohlédnout Francescovo dílnu, kde si až na několik komponentů (třeba osobně navrhnutý PL konektor) , vyrábí vše sám.
Čas plynul a z X dílů se začalo utvářet něco, co začalo vypadat jako anténa. Při délce G-Max 10,8m je počítáno i s jejím kotvení nad dělící cívkou. V návodu je jasně označené místo kotvení i dodaný kotvící třmen. Anténa se ladí délkou jednotlivých zásuvných dílů spodní části (5/8) a posledním dílem 1/4 , délka ostatních dílů 1/4 je dána pevně. Délku radiálů využívá Francesco u všech svých antén vždy délku 1/4 vlny, zde tedy 2,7m.
Odbila 17 hodina a přišel okamžik stopoření, vítr stále vanul ,ale nebyl nárazový. V první fázi jsem to vytáhl cca na 4m nad zemí a zakotvil stožár i anténu. Proběhlo měření PSV , kdy vše sedělo, jako pr... na hrnec a mohl jsem se rozhlénout v éteru, kde samozřejmě kralovala cizina všeho směru i modulace. Na Vlčtejně jsem byl v pouhých 518m a nedaleké Brdy z vrcholy přes 800m , nejsou ideální pro vysílání tím směrem. Proběhla první a převážně blízká spojení. Rozhodl jsem se anténu vysunout na cca 6,5m a tak to nechal po zbytek portable. Ukázalo se, že v éteru je i v rámci západních Čech příjemný počet stanic, jak domasedů, tak i stanic na kopcí i v mobilu. Na CH27 jsem i v brzkém čase zaslech Milana Senicu a v čase večerních už to bylo dokonce R2-3, bohužel jednosměrně (byl slyšen i na mém domacím QTH v Plzni v 350m). Postupně přibývala spojení, prokládaná povídáním s éterovými stálicemi. Plán byl se ještě ten večer vrátit domů, ale v pozdějších hodinách se líhla pěkná spojení a tak jsem začal balit až někdy kolem 23hod.
Rozebírání šlo snadno i když s mnoha díly o dost težší ,než s jednoduchým HB9CV. O půlnoci jsem zakotvil doma a dopřál si dobré Prosecco, spokojený ze stavby, podmínek i příjemného pozdravení v éteru. Fotky pouze skromně mobilní.
expedice Tuto - Vlčtejn JN69RO
Komentáře
Zasílate odpověď ke stávajícímu příspěvku (zrušit).
Nemáte oprávnění přidávat příspěvky.
Pochopitelně nic není zadarmo, na pár kanálech v okolí rezonance špičková a o to horší o 20 kanálů mimo.
Na portejbly se příliš nehodí - náročná montáž/stavba a doma jen zlepší příjem průmyslového rušení.
Ikdyž údajně zaručují odolnost větru 130km/h. , téměř jedenácti metrové bidlo na 6m stožáru, ať je kotvení jak chce dokonalé, je to na kopec příliš.
Navíc si neumím dost dobře představit, při množství použitých dílů/spojovacího materiálu, noční demontáž s čelovkou, když se dovíš, že se žene nějaká meteorologická divočina.
Na přidaném obrázku její parametry ve Schmiťáku.